Článek
Podle výzkumné společnosti Pathmatics byl Walt Disney dokonce v prvním pololetí letošního roku největším americkým inzerentem na Facebooku. Na rozdíl od ostatních společností se však Walt Disney nerozhodl z největší sociální sítě na světě stáhnout úplně, ale pouze „drasticky snížit výdaje na reklamu“. Jak výrazný tento pokles je, však není oficiálně známo.
Jisté je nicméně to, že bojkot ze strany společnosti Walt Disney je pro Facebook další těžkou ranou. V současnosti totiž inzerci stáhlo již více než pět stovek nejrůznějších společností.
Mezi stávkující podniky patří Lego, americký operátor Verizon, výrobci zmrzliny Ben & Jerry's, nápojů PepsiCo a outdoorového vybavení Patagonia a The North Face. Marně byste hledali na této sociální síti také reklamy sítě kaváren Starbucks či britsko-nizozemského výrobce spotřebního zboží Unilever.
Bojkot Facebooku zamíří i do Evropy
Semeniště problémů
K bojkotu reklamy vyzvaly jednotlivé společnosti především americké skupiny bránící lidská práva, které společně stojí za iniciativou Stop Hate for Profit (Zastavme nenávist pro zisk). Ta protestuje proti laxnímu přístupu k nenávistným projevům, obtěžování a dezinformacím. Semeništěm těchto problémů má být přitom právě Facebook.
Například nezisková organizace Liga proti hanobení ADL v otevřeném dopise inzerentům uvedla, že reklamu Verizonu našla na Facebooku vedle videa, které obsahovalo antisemitskou rétoriku od konspirační skupiny QAnon.
Šéf Facebooku Mark Zuckerberg se prakticky ihned po vyhlášení bojkotu nechal slyšet, že největší sociální síť na světě bude přísněji moderovat obsah zveřejněných příspěvků. Nenávistný obsah v reklamách bude zcela blokován a Facebook bude uživatele upozorňovat na problematické příspěvky.
Zuckerberg: Facebook se měnit nebude
Krátce poté však internetem začal kolovat otevřený dopis, který Zuckerberg adresoval zaměstnancům. A z něj je patrné, že si z aktuálních problémů hlava Facebooku toho příliš nedělá. „Myslím, že všichni tito inzerenti se brzy na naši platformu vrátí,“ uvedla hlava Facebooku v otevřeném dopisu zaměstnancům s tím, že bojkot je vlastně „reputační a partnerský problém“.
Tím narážel na to, že Facebook má dostatečně velký finanční polštář, aby ho současné problémy nějak ohrozily. A to i přesto, že podle agentury Bloomberg Zuckerberg přišel kvůli bojkotu stovky firem již o 7,2 miliardy dolarů, tedy v přepočtu o 167 miliard Kč. V současnosti ale bude kvůli většímu množství stávkujících společností tato částka pochopitelně daleko vyšší.
Šéf Facebooku má ale v další strategii jasno. „Pod pohrůžkami nebudeme měnit naše zásady ani přístup k čemukoliv, ať už půjde o malé, nebo velké procento našich příjmů,“ uzavřel Zuckerberg. Právě inzerce představuje pro Facebook, který mimochodem patřil v minulém roce mezi 100 největších světových značek, hlavní zdroj příjmů.