Článek
Od loňského prosince tak přibylo přes 160 tisíc nových datových schránek. Přitom ještě před vypuknutím koronaviru jich běžně během jednoho roku přibylo méně než 100 000.
„Stále zaznamenáváme růst počtu uživatelů datových schránek a také zájem o služby eGovernmentu na Portálu občana, proto se snažíme průběžně rozšiřovat nabídku, abychom lidem v komunikaci s úřady mohli nabízet maximální pohodlí,“ prohlásil Ing. Roman Vrba, ředitel odboru eGovernmentu ministerstva vnitra.
Přes datové schránky se už poslalo 700 milionů zpráv
Martin Vondrouš, expert na využívání nových technologií ve společnosti Software602, nicméně podotkl, že letní a podzimní růst není tak markantní jako tomu bylo na jaře.
„Během první vlny pandemie jsme byli svědky rekordního nárůstu počtu nově založených a aktivovaných datových schránek. To se během druhé vlny koronaviru neděje, měsíční přírůstky nově aktivovaných datových schránek odpovídají průměrným měsíčním hodnotám mimo pandemii. Co ale výrazně narůstá, je objem zasílaných datových zpráv,“ konstatoval Vondrouš.
Celkově bylo prostřednictvím datových schránek odesláno od jejich spuštění dohromady 815 576 000 zpráv. Není bez zajímavosti, že jen v průběhu letošního října to bylo přes 10,5 milionu zpráv.
Funkce postupně přibývají
Datové schránky loni oslavily desáté výročí. Spuštěny byly totiž 1. července 2009, nicméně za „ostrý“ start je často označováno až datum 1. listopadu 2009. Do této doby bylo totiž zřízení pro firmy a organizace dobrovolné, zatímco s příchodem předposledního měsíce roku jim byly ze zákona aktivovány schránky automaticky. Jak již bylo uvedeno výše, pro běžné uživatele je zřízení datových schránek dobrovolné.
Výhody, které systém nabízí, jsou nepopiratelné. Počet nabízených služeb se navíc v průběhu let neustále rozšiřuje – uživatel si například může nastavit obsluhu své schránky individuálně dle svých potřeb. Může filtrovat a třídit datové zprávy, zvolit si míru zabezpečení, nastavit si neomezenou platnost hesla, podávat faktury nebo daňové přiznání.
Přes datovou schránku lze zdarma a on-line vyřídit řadu úředních úkonů od výpisů z rejstříků přes žádost o rodičovský příspěvek, zjištění stavu bodového konta řidiče, změn v katastru nemovitostí až po daňové přiznání či žádosti o vystavení nových dokladů.
Uživatelé datových schránek nemusí svůj volný čas organizovat podle úředních hodin státních orgánů ani podle otevírací doby poštovní pobočky. Záleží jen na nich, zda a kdy odešlou či přijmou důležitou úřední korespondenci ze svého počítače či mobilního telefonu, a to třeba o půlnoci v pohodlí svého obývacího pokoje či z notebooku na dovolené u moře.