Článek
Doposud bylo nutné kvůli zřízení datové schránky dojít na úřad nebo CzechPOINT. „Z 6,6 milionu dospělých datové schránky, které slouží ke snadnější komunikaci s úřady, využívají jen dvě procenta lidí. Je zde obrovský prostor pro nárůst uživatelů,“ uvedl ministr vnitra Jan Hamáček.
Podle něj není o datové schránky zájem, protože spoustu lidí odrazuje složitost systému nebo obtíže při zřizování datové schránky. „Polovina občanů neví, co má s datovou schránkou dělat,“ míní.
Ministerstvo nyní dělá všechny potřebné kroky k tomu, aby i zřízení schránky mohlo probíhat v digitální formě. Se změnou legislativy a možností zakládat datové schránky přes internet se nicméně počítá až na příští rok.
Některých změn se nicméně uživatelé datových schránek dočkají již nyní. Ministerstvo a Česká pošta, která systém datových schránek provozuje, totiž připravily změnu designu současného uživatelského prostředí.
Ovládání z mobilu
Služba se sjednotí s portálem občana, díky čemuž dojde k většímu propojení schránek. Nový design by měl zároveň přinést snadnější ovládání, přibude i upravené rozhraní speciálně pro tablety a chytré telefony.
„Chceme eObčanku a portál občana integrovat s datovou schránkou. Naším cílem je, aby všichni s eObčankou využívali datovou schránku jako hlavní způsob komunikace,“ konstatoval ministr vnitra Jan Hamáček.
Datové schránky fungují v Česku od roku 2009. Zatímco pro firmy jsou povinné, fyzické osoby si je mohou zřídit dobrovolně. V současnosti existuje 1,3 milionu datových schránek. Od jejich vzniku bylo odesláno 607 milionů zpráv, z toho 97 milionů jen v loňském roce.