Hlavní obsah

Čtvrtý nejdelší výpadek v historii. V Austrálii bylo 10 milionů lidí odříznuto od internetu

Sydney

V Austrálii se ocitlo na deset milionů lidí bez internetového připojení, což podle agentury Reuters vyvolalo v zemi přechodně chaos. Nedostupnost on-line služeb totiž trvala více než 13 hodin, jde tak o čtvrtý nejdelší výpadek v historii internetu. S problémy se potýkal druhý největší australský poskytovatel telekomunikačních služeb, firma Optus.

Foto: Ondřej Lazar Krynek, Novinky

Internetové kabely (ilustrační foto)

Článek

Australané se tak podle agentury Reuters na vlastní kůži přesvědčili o tom, jak jsme na moderních technologiích závislí.

Kvůli nefunkčnímu internetu totiž například v zemi nefungovaly ani platby v obchodech, nefunkční ale byly rovněž on-line systémy v dopravě i zdravotnických zařízeních. V některých městech se dokonce kompletně zastavila železniční doprava.

Tisíce lidí postihl výpadek internetu a pevných linek. Kvůli krádeži kabelu

Internet a PC

Půlka Austrálie

V podstatě to bylo stejné, jako kdyby půlka Austrálie přišla o internetové připojení. Služby telekomunikační firmy Optus totiž využívá 40 procent australské populace. Vedle internetu nefungovaly několik hodin ani telefonní služby.

Poprvé začali lidé hlásit výpadky ve středu už okolo 4:00 místního času. Firmě se podařilo problémy vyřešit až v 17:30, kdy oficiálně oznámila, že se její služby „vracejí k normálu“.

Co přesně výpadek způsobilo, zatím zástupci společnosti Optus neuvedli. Šéfka tohoto operátora Kelly Bayer-Rosmarinová pouze konstatovala, že „prvotní indicie nenasvědčují tomu, že by byl výpadek způsoben nějakým hackerským útokem“.

Je evidentní, že zákazníci jsou z toho frustrovaní. Optus by na to měl reagovat odpovídajícím způsobem.
ministryně telekomunikací Michelle Rowlandová

Doplnila přitom, že problém byl „hluboko v síti“. Proto údajně jeho odstranění trvalo tak dlouho.

Terčem hackerského útoku se telekomunikační firma Optus stala v loňském roce.

Druhou největší telekomunikační firmu tak začali lidé okamžitě kritizovat kvůli nespolehlivosti, neboť výpadek trval skutečně velmi dlouho. „Je evidentní, že zákazníci jsou z toho frustrovaní. Optus by na to měl reagovat odpovídajícím způsobem,“ prohlásila ministryně telekomunikací Michelle Rowlandová.

Nejdelší výpadky internetu v historii

  • Výpadek japonského operátora KDDI (Japonsko, asi 48 hodin)

2.- 3. července 2022 - v sobotu 2. července brzy ráno začal masivní výpadek služeb druhého největšího japonského mobilního operátora KDDI, který trval celý víkend. Zasažena byla většina služeb mobilní sítě, výpadek se dotkl 39 milionů uživatelů. Internetové a datové služby se podařilo obnovit v pondělí 4. července, v komunikačních službách ještě přetrvávaly potíže. Výpadek, který zřejmě způsobilo selhání techniky, zasáhl širokou škálu služeb v Japonsku, od předpovědi počasí přes doručovací služby až po bankovnictví.

  • Výpadek kanadského operátora Rogers Wireless (Kanada, 19 hodin)

8. července 2022 ohlásil operátor Rogers Wireless největší výpadek služeb telekomunikačního operátora v historii Kanady, celkem zasáhl kolem 25 procent kanadské populace. Postihl jak kabelový internet, tak mobilní sítě, stejně jako celou infrastrukturu, která je používala, včetně platebních služeb, nemocnic, bank a přístupu k tísňovému volání. Výpadek se vyskytl během aktualizace hlavní internetové sítě operátora, a způsobil ho asi chybný vnější směrovací protokol (BGP), který umožňuje výměnu směrovacích informací mezi autonomními systémy prostřednictvím hraničních routerů.

  • Výpadek britského operátora 02 UK a japonského Softbank (Británie a Japonsko, 18 hodin)

6. prosince 2018 postihl operátory 02 UK a Sotfbank výpadek, který trval téměř 18 hodin a zasáhl jejich komunikační a datové služby. Příčinou bylo zřejmě vypršení certifikátu hlavního síťového softwaru společnosti Ericsson, který oba operátoři používali. Mezi zasaženými byly miliony uživatelů v Británii a v Japonsku.

  • Výpadek australského operátora Optus (Austrálie, téměř 14 hodin)

8. listopadu 2023 postihl firmu Optus, která je druhým největším poskytovatelem telekomunikačních služeb v Austrálii, rozsáhlý výpadek. Ten v zemi přechodně způsobil chaos, než se služby začaly obnovovat. Nějakou ze služeb firmy využívá kolem deseti milionů lidí, což je zhruba 40 procent australské populace. Podezření na kybernetický útok firma nemá. Téměř polovina Australanů tak byla po většinu dne bez internetu či telefonického spojení, a to jak bezdrátového, tak i toho klasického. Problémy nastaly při placení v obchodech, v dopravě anebo ve zdravotnických zařízeních.

  • Výpadek společnosti China Telecom (Čína, téměř pět hodin)

13. května 2019 zaznamenala čínská státní společnost China Telecom rozsáhlý výpadek, který zasáhl její síť jak v Číně, tak síť firmy v Singapuru a na několika místech ve Spojených státech, včetně Los Angeles. Zasažena byla více než stovka služeb, určité potíže související s výpadkem zaznamenaly i přední americké značky Apple, Amazon, Microsoft či Slack.

  • Výpadek nizozemského operátora KPN (Nizozemsko, déle než tři hodiny)

24. června 2019 postihl velký výpadek telefonních služeb v Nizozemsku mimo jiné i linky pro tísňová volání. Začal kolem 16:00 a trval déle než tři hodiny. Výpadek vznikl v síti nizozemského operátora KPN, ovlivnil však i další poskytovatele telekomunikačních služeb, kteří využívají infrastrukturu KPN. Kvůli výpadku byly mnohé podniky a úřady nedostupné prostřednictvím telefonu. Příčina výpadku nebyla objasněna, podle KPN však nic nenaznačovalo, že by za problémy stál kybernetický útok.

Zdroj: ČTK

Pět bank postihly technické problémy s přihlašováním do bankovnictví

Ekonomika

Související články

Další dvě banky hlásily výpadek služeb

Ve čtvrtek ráno postihl výpadek webových stránek a internetového a mobilního bankovnictví dvě české banky: Raiffeisenbank a Moneta Money Bank. Už ve středu...

Výběr článků

Načítám