Hlavní obsah

Co nového u operátorů: Eurotel omezuje SMS z internetu

Novinky, Vojtěch Horna, vojtech.horna@seznam.cz
PRAHA

Eurotel od 17. března upravuje svou SMS bránu. Textovky budou stále zdarma, ale na jejich konci se zobrazí reklama. Tím se výrazně omezí počet znaků v jedné zprávě. T-Mobile zůstane u placení zpráv po prvních dvaceti zdarma a Oskar prozatím úpravy neplánuje.

Foto: Pavel Jaňurek

Hasičská stanice v Bohumíně se letos dočká rekonstrukce

Článek

Celosvětově se ročně zobrazí na displejích mobilních telefonů kolem 360 mld. SMS a toto číslo neustále roste. V síti Eurotel zaznamenali za rok 2002 přes 2 miliardy odeslaných textovek z čehož 278 milionů prošlo bezplatnými branami na internetu. Nabízení SMS zdarma bez jakéhokoliv omezení je dle operátorů neudržitelné. Eurotel utratí ročně stamiliony korun za doručení SMS a tato suma by během dvou až tří let dosáhla jedné miliardy korun.

Placená SMS brána T-Mobilu: prvních 20 SMS zdarma

Operátoři se snaží zabránit stále rostoucím nákladům, které pro ně neznamenají žádný zisk. Jako první provedl změny T-Mobile, který zpoplatnil odesílání SMS z Internetu cenou totožnou s tarifem zákazníka. O několik týdnů po oznámení plánované změny se skupina zákazníků pokusila o bojkot mobilního operátora. Ten však skončil nezdarem. Přesto ještě před provedením změn 4. února, T-Mobile oznámil, že prvních 20 textovek bude zdarma pro všechny a pro ty, kteří si aktivují pokročilou hlasovou schránku za 90 Kč měsíčně, přidá dalších 80 SMS.

Zpoplatnění se však netýkalo pouze těch, kteří posílali SMS, ale i těch, kteří si nechávali přeposílat své e-maily na mobilní telefon. Ti, by za každou přeposlanou zprávu taktéž platili jako za odeslanou textovku. T-Mobile se rozhodl k úpravě cen. Do odvolání je přeposílání e-mailů zdarma.

Nebyli to však pouze zákazníci T-Mobile, kteří byli dotčeni změnami druhého největšího operátora. Zpoplatnění také znamenalo konec zasílání SMS zákazníkem konkurenčního operátora, případně osobou nevlastnící mobilní telefon.

Sponsorovaná SMS brána Eurotelu: zdarma jen 60 znaků

Eurotel se rozhodl jít jinou cestou než jeho konkurent. Provoz internetové brány hodlá zaplatit z prodané reklamy, která se stane součástí každé odeslané zprávy. Pro uživatele to bude znamenat nejen omezení vlastního textu ze 160 na 60 znaků, ale také konec dělení delší zprávy na několik částí. Zákazníci, kteří si nepřejí SMS s reklamou dostávat si mohou zapnout omezení, které jejich zasílání zamezí.

Oproti T-Mobilu mají k bráně přístup všichni a textové zprávy zůstávají zdarma. Po prvních šedesáti znacích a oddělovacím znaku bude následovat 99 znaků reklamy, kterou si mohou firmy zakoupit za 1 - 1,20 Kč dle počtu objednaných zpráv. Jedná se o model, který již nyní funguje například na Islandu, kde je však poměr zpráva a reklama opačný než u Eurotelu. Možnost sponzorovat SMS nemají politické strany, konkurence Eurotelu a subjekty s reklamou na erotiku, hazardní hry a automaty.

Stejně jako u T-Mobilu se změny dotknou i těch, kteří si nechávají přeposílat své e-maily na mobil. Obdrží totiž pouze 60 znaků e-mailové zprávy doplněné reklamou.

Eurotel zvažuje i možnost spuštění zároveň sponzorované a placené SMS brány. "Pokud bude zájem zákazníků, jsme schopni to nabídnout během dubna," uvedl pro Novinky.cz Jan Kučmáš z Eurotelu.

T-Mobile ústy svého tiskového mluvčího Jiřího Hájka ke kroku Eurotelu uvedl: "Nechceme jít cestou omezení kvality."

Zdarma SMS brána Oskara: bez jakéhokoliv omezení

Bez jakéhokoliv omezení prozatím zůstává pouze SMS brána Oskara. "Hodně bude záležet na tom, jak bude služba v České republice zneužívána pro komerční účely," řekl Igor Přerovský z Českého Mobilu. Navíc zákazníci mohou odesílat hromadné textové zprávy. Stačí se přihlásit do Samoobsluhy - internetového rozhraní Českého Mobilu - a zadat více příjemců.

Další možnost omezení SMS bran

Naši operátoři nabízí tři rozdílné modely provozu veřejných internetových SMS bran: sponzorovanou, bezplatnou a placenou. Nabízí se však ještě jedna možnost po které mohou šáhnout. Mohou užívání SMS brány omezit některými restrikcemi, kterými může být například registrace či omezení počtu zaslaných zpráv za den, týden či měsíc.

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám