Článek
Změnit pravidla ohledně neaktivních účtů se rozhodl Google již letos v květnu, jak Novinky.cz informovaly. Pro uživatele, kteří své účty pravidelně nepoužívají, je to přitom zásadní změna, mohou totiž o ně snadno přijít.
Od prosince platí tedy pro všechny účty u této společnosti nová pravidla. Pokud uživatel není na svém Google účtu aktivní nebo se do něj nepřihlásí po dobu minimálně dvou let, hrozí smazání účtu spolu s veškerým obsahem. Nejde přitom pouze o Gmail, ale také o data uložená na Disku Google, jako jsou fotky či dokumenty, ale také kalendář či přístup k YouTube.
Týká se to samozřejmě i uživatelů v Česku. Agentura ČTK upozornila, že Gmail s 21 procenty dvojkou na trhu po Emailu od společnosti Seznam.cz, kde má svoji poštovní schránku téměř 65 procent českých uživatelů.
Google bude mazat neaktivní účty, začne v prosinci
Původně se měla mazat jen data
Agentura Reuters nicméně připomněla, že ještě v roce 2020 Google tvrdil, že na neaktivních účtech bude mazat pouze obsah a samotné účty zůstanou zachovány. To se ale nyní změnilo. Zástupci Googlu se nechali slyšet, že k mazaní neaktivních účtů přistupují kvůli bezpečnosti.
„Lidé chtějí, aby produkty a služby, které používají online, byly bezpečné. Proto jsme investovali do technologií a nástrojů na ochranu našich uživatelů před bezpečnostními hrozbami, jako je spam, phishingové podvody a krádeže účtů. I přes tyto ochrany platí, že pokud nebyl účet delší dobu používán, je pravděpodobnější, že bude kompromitován,“ prohlásila k chystané změně produktová manažerka Googlu Ruth Kricheliová.
Americký podnik na svých oficiálních stránkách uvedl, že podle interní analýzy je u opuštěných účtů nejméně 10krát nižší pravděpodobnost, že budou mít nastaveno dvoufázové ověření než u aktivních účtů.
Účty jsou zranitelné
„To znamená, že tyto účty jsou často zranitelné, a jakmile je účet kompromitován, může být použit pro cokoli od krádeže identity po vektor pro nežádoucí, nebo dokonce škodlivý obsah, jako je spam,“ konstatovala Kricheliová.
Je však nutné zdůraznit, že nová politika se týká pouze osobních účtů a nijak se nedotkne organizací, jako jsou školy nebo podniky, které také využívají účty na Googlu.
Akce Googlu může zvýšit míru vrácení e-mailů poštovním serverem příjemce. „Tato akce patří mezi tzv. hard bounce a označuje e-maily, které byly vráceny odesílateli z trvalého důvodu. Nevyřazení těchto adres pak má další zásadní negativní dopad na reputaci odesílatele a tím i na doručitelnost rozesílky v budoucnu,“ varoval zakladatel mailingové společnosti Mailkit Jakub Olexa.