Článek
Zařazení na seznam DSA nebylo v případě tohoto čínského podniku žádným překvapením. Prodejce módy Shein již minulý měsíc oznámil, že má v Evropské unii (EU) měsíčně v průměru 108 milionů aktivních uživatelů. Tehdy zástupci společnosti zároveň potvrdili, že jednají s EK o svém označení podle DSA.
„Sdílíme ambice EK zajistit, aby spotřebitelé v EU mohli bez obav nakupovat na internetu, a hodláme v tom sehrát svou roli,“ stojí v prohlášení prodejce módy Shein.
Fenoménu Temu hrozí v EU přísnější pravidla
Čínskému prodejci nyní běží čtyřměsíční lhůta, v rámci níž musí přísnější pravidla pro DSA splnit. Čas má tedy Shein jen do konce srpna.
Podle aktuálních pravidel, známých jako zákon o digitálních službách (DSA), musí společnosti s více než 45 miliony měsíčních uživatelů na svých platformách vyvíjet zvýšené úsilí, aby čelily šíření nelegálního obsahu a padělaných výrobků.
Shein tak začne být v Evropě svázaný stejnými pravidly jako další velké technologické společnosti – Meta Platforms, Apple, Google, síť X nebo TikTok.
Při porušení povinností plynoucích z DSA hrozí firmám pokuta ve výši až šest procent z jejich ročního obratu. Počítá se přitom obrat nejen v rámci EU, ale po celém světě. Pokud dojde k opakovanému porušení, může EU dokonce zakázat společnostem činnost úplně.
Ve hře i Temu
Nařízení DSA rezonuje v poslední době i v souvislosti s jinými čínskými internetovými obchody, které rovněž vykazují výrazný růst v Evropě.
Eurokomisaři se již začali zajímat například o internetový obchod Temu, který láká na nákupy doslova za pár korun. Rostoucí popularitě se těší také v Česku. Díky velmi nízkým cenám a rozmanitým nabídkám přilákala tato platforma už po šesti měsících průměrně 75 milionů aktivních uživatelů z Evropy.
„Jsme s platformou v kontaktu s ohledem na možné označení v budoucnosti,“ potvrdil mluvčí Evropské komise. To jinými slovy znamená, že na Temu by se vztahovala také pravidla DSA.
Temu je součástí čínské skupiny PDD Group. Na evropský trh expandoval tento obchod sice teprve před rokem, ale prakticky okamžitě se stal fenoménem.
Co je DSA a DMA?
V roce 2023 začaly platit dva nové zákony, které jsou označovány jako bič na internetové giganty. Jde jmenovitě o akt o digitálních službách (Digital Services Act; DSA) a akt o digitálních trzích (Digital Markets Act; DMA).
Zatímco cílem DSA je zajistit transparentnost, bezpečnost uživatelů a odpovědnost pro on-line platformy, DMA je zákon o hospodářské soutěži určující jasná pravidla, podle kterých mohou velké on-line platformy fungovat.
Oba právní předpisy pochopitelně budou mít značný dopad na podnikání v celé Evropě a pravděpodobně i ve světě, neboť stanoví nové standardy pro digitální spotřebitelské podnikání.