Článek
Inspekce se začala nelegálními obchody zabývat ve chvíli, kdy na ně upozornila Američanka žijící v Kchun-mingu. Na svůj blog BirdAbroad umístila fotografie, které ukazují zaměstnance v modrých tričkách s logem společnosti Apple v družném hovoru se zákazníky v obchodě vyzdobeném reklamami na iPad 2.
Podlaha z šedé břidlice, ocelové točité schodiště a zaměstnanci ve značkových modrých tričkách se jmenovkami na krku. Na první pohled klasický obchod Apple. „Něco tady ale nebylo v pořádku, například schodiště bylo dost nekvalitní. A navíc firma Apple nikdy neoznačuje své obchody nápisem ,Apple Store‘, ale jen symbolickým obrázkem ovoce,“ uvedla Američanka.
To se jí potvrdilo, když si zjistila, že firma Apple má v Číně své firemní obchody jen čtyři, a to dva v Pekingu a dva v Šanghaji, zmíněná trojice obchodů v Kchun-mingu ale mezi nimi není. Paradoxní je, že i zaměstnanci se zdáli být přesvědčeni, že pracují pro Apple.
Falešných obchodů přibývá
"V Kchun-mingu je takovýchto falešných obchodů čím dál víc. Ačkoli mnohé z nich prodávají skutečné produkty firmy Apple, některé z těchto produktů nebyly dovezeny legálně. A také cena je vyšší," uvedl pro agenturu AP manažer autorizovaného prodejce výrobků firmy Apple jménem Čang.
Vyrůstající falešné obchody svědčí o pomalém pokroku čínské vlády v boji s pirátským zbožím, které komplikuje vztahy Číny s jejími obchodními partnery. Čínský ministr obchodu Čchen Te-ming nicméně letos slíbil americkým činitelům, že probíhající série razií proti pirátským produktům přinese trvalé výsledky, jak připomněla ČTK.