Článek
Čínské ministerstvo obchodu i resort vědy a technologie rozšíření seznamu zdůvodnily „zformalizováním správy exportu technologií“ a „národní bezpečností“. Firmu ByteDance ani platformu TikTok nařízení výslovně nejmenují. Podle odborníků z nich ale vyplývá, že pokud by společnost ByteDance chtěla TikTok prodat zahraniční firmě, neobešla by se bez souhlasu vlády.
Americký prezident Donald Trump v polovině srpna nařídil, aby aktivity TikToku ve Spojených státech společnost ByteDance do 90 dní prodala. Pokud se tak nestane, hodlá tyto aktivity zakázat. Trump tažení proti TikToku zdůvodňuje obavami, že čínské vlastnictví firmy představuje riziko pro národní bezpečnost, protože čínská vláda tak podle něj může získávat informace o amerických občanech.
Tažení amerického prezidenta se v Číně dočkalo nesouhlasné reakce. Agentura Reuters situaci přirovnává k situaci, kdy by Peking to samé nařídil například společnosti Apple. Kritiky se dočkal též ByteDance, nacionalisté mu vyčítají, že na prodej aktivit TikToku v Severní Americe, Austrálii a na Novém Zélandu vůbec přistoupil.
Co vadí Trumpovi? Spor mezi USA a čínským TikTokem přehledně
O koupi aplikace TikTok už projevily zájem americké společnosti Microsoft, Oracle či Walmart. Minulý týden skončil šéf aplikace Kevin Mayer po necelých čtyřech měsících ve funkci. Jako důvod uvedl výraznou změnu politického prostředí.
Změna čínských pravidel vývozu umělé inteligence je způsobem, jak se země snaží situaci ovlivnit, řekl serveru CNN Anupam Chander, což je expert na globální regulaci nových technologií z washingtonské Georgetownské univerzity.
„Umělá inteligence je základní technologie a je jedním z klíčových sektorů, v nichž chce Čína Spojené státy předstihnout,“ řekla agentuře Bloomberg zakladatelka společnosti Silicon Dragon Ventures Rebecca Fanninová. „Tento odvetný tah Pekingu můžeme vnímat jako součást narůstajícího napětí mezi Čínou a Spojenými státy a jako součást studené války v odvětví technologií,“ dodala.
TikTok podal žalobu na Trumpa a ministerstvo obchodu USA
Jak funguje TikTok
TikTok je nejpopulárnější především mezi mladistvými, kteří jej podle některých statistik používají již častěji než Facebook. Mezi uživateli této čínské sociální sítě nalezneme ale i starší ročníky.
Princip této online služby je velmi jednoduchý, staví na velmi krátkých videích, která se přehrávají postupně za sebou. Je to stejné, jako kdybyste si prohlíželi příspěvky na Facebooku a obrazovka se rolovala sama na další a další posty.
Místo textu ale na TikToku hrají prim videa, krátké nahrávky s délkou od tří do 60 sekund. A právě takto krátká délka je podle všeho receptem na úspěch, neboť v USA dokonce již čínská sociální síť překonala i Snapchat a Instagram.
Nejprve bylo možné nahrávat videa o délce pouze 15 sekund, později bylo umožněno publikovat až tříminutové klipy. Nyní může videoobsah dosahovat délky až deset minut.
Přestože prim hrají stále krátká videa, řada uživatelů je schopna trávit na TikToku i několik hodin denně.