Článek
Za vývojem chytré tramvaje stojí Škoda Transportation. Novinka se nicméně na první pohled nijak dramaticky neliší od klasických tramvají – je plně klimatizovaná, umožňuje rychlý nástup a výstup cestujících prostřednictvím pěti dvoukřídlých dveří na obou stranách vozidla a samozřejmě nechybí ani prostor pro přepravu kočárků, vozíčkářů nebo třeba kol.
Hlavní rozdíl je ale v tom, že je napojena na celou řadu sofistikovaných systémů. „Propojením naší smart tramvaje s inteligentním dopravním systémem města se naplňuje naše vize o řízení a rozvoji městské dopravy. Velmi si ceníme, že jsme se mohli zapojit do projektu, který s využíváním nových technologií pomůže sledovat dopravu ve městě a optimalizovat ji pro potřeby všech, kteří jsou její součástí. Naše dopravní prostředky se stanou přirozenou součástí chytrých měst budoucnosti,“ má jasno Kamil Mrva, viceprezident pro digitalizaci a IT ve skupině Škoda Transportation.
5G sítě pomohou s péčí o seniory
S ohledem na co nejvyšší bezpečnost je chytrá tramvaj vybavena širokým spektrem senzorů, které sledují trať a potenciální překážky. Celý systém tramvaje je přitom připojen k rychlým 5G sítím pomocí jednotky umožňující tzv. C2X komunikaci. To by ve starším mobilním standardu, který byl pomalejší, možné nebylo.
„Nejrychlejší 5G síť je nyní dostupná na téměř dvou třetinách území Plzně. Právě její klíčové vlastnosti, jako jsou rychlé stahování a odesílání dat nebo nízká odezva spolu s vysokou bezpečností přenosu dat, jsou nezbytné pro vybudování a funkční provoz infrastruktury, která umožní jednotlivým chytrým prvkům vzájemně komunikovat,“ vysvětlil Jindřich Fremuth, generální ředitel O2.
„Díky vozidlové jednotce dokáže tramvaj prostřednictvím hybridní komunikace ITS G5 a mobilní 5G sítě komunikovat s ostatními prvky na její trase. Upozorní například na práce na silnici či blížící se vozidlo IZS a dokáže zajistit prioritní průjezd frekventovanou křižovatkou,“ prohlásil Martin Volný, jednatel společnosti INTENS Corporation, která v rámci projektu C-Roads testovala C2X systémy v Plzni a bude zde zodpovídat i za rozvoj chytré mobility.
Bez řidiče v roce 2027
První testy ale budou probíhat ještě za přítomnosti řidiče. Pokud budou úspěšné, v následujících fázích by měly být do nové tramvaje postupně přidávána další čidla v podobě kamer, lidarů a radarů, které dokážou reagovat na pohyb rychleji než lidský mozek, čímž by přispěly k vyšší bezpečnosti chodců i cestujících.
Cíl celého projektu je přitom jasný – představitelé města chtějí dopravní prostředek, který se obejde zcela bez řidiče. „Do roku 2027 plánujeme otestovat v Plzni provoz plně autonomní tramvaje,“ prohlásil Roman Zarzycký, první náměstek primátora a předseda představenstva Plzeňských městských dopravních podniků.
Ten zároveň zdůraznil, že i když jsou robotické tramvaje v Česku novinkou, například v německé Postupimi je testují již od roku 2018. „Na rozdíl od autonomních aut má autopilot v tramvaji mnohem jednodušší práci. Pohybuje se po stále stejné trase, se kterou průběžně komunikuje pomocí senzorů, a nemusí řešit tolik proměnných, které by do řízení vstupovaly. Zkušenosti ze zahraničí potvrzují, že díky omezení lidské chyby je doprava skutečně bezpečnější a plynulejší,“ doplnil Zarzycký.
Na rozvoji chytré mobility v Plzni se bude podílet také Západočeská univerzita. V okolí jejího kampusu na Borských polích, kde se už nyní díky pokrytí od O2 využívají sítě páté generace, vznikne pro testování chytré tramvaje živý polygon. „Do projektu se zapojí všechny naše technické fakulty, tedy strojní, elektrotechnická a aplikovaných věd, a také výzkumné centrum NTC. Budeme se podílet na vývoji řídicích systémů, senzoriky a odlehčených mechanických konstrukcí,“ přiblížil rektor ZČU Miroslav Holeček.
Magistrát města Plzně, Plzeňské městské dopravní podniky a Správa informačních technologií města Plzně podepsaly v pondělí společně se svými partnery – společnostmi O2 Czech Republic, INTENS Corporation, Škoda Transportation, Škoda Digital a Západočeskou univerzitou – memorandum o vzájemné spolupráci s cílem vytvořit z Plzně do roku 2027 centrum pro chytrou mobilitu a živou laboratoř pro testování autonomního řízení na území města.