Článek
Jeden z hlavních problémů představuje služba Google Images, ve které se od loňského roku zobrazují vyhledávané snímky ve vysokém rozlišení, které často odpovídá originální kvalitě na zdrojových webech. Podle SPIR tak Google nabízí uživatelům cizí obsah bez kompenzace jeho tvůrcům, tedy aniž by vyhledávač alespoň motivoval k návštěvě daných stránek.
„Google je v mnoha směrech obdivuhodná firma se skvělými službami a dlouho rozvoji internetové ekonomiky jen prospíval,“ řekl předseda SPIR Ján Simkanič a dodal: „V poslední době však jeho kroky začínají poškozovat lokální internetové firmy v České republice i jinde v Evropě, mezi něž patří i řada členů našeho sdružení. Google stále více těží z cizí práce a poskytuje uživatelům zavádějící informace, aby pro sebe vytěžil maximum.“
Uživatelé těžko rozlišují mezi přirozeným výsledkem vyhledávání a reklamou.
Dalším problémem je upřednostňování vlastních specializovaných služeb ve vyhledávání, jako je například Google Shopping. „Uživatelé se často mylně domnívají, že Google jim nabízí nejvhodnější výsledky přirozeného vyhledávání,“ vysvětlil ředitel Asociace pro elektronickou komerci (APEK) Jan Vetyška. „Pravda je, že uživatelé těžko rozlišují mezi přirozeným výsledkem vyhledávání a reklamou. Navíc forma inzertního systému zvýhodňuje některé služby a obchody, a tím pádem může ohrožovat existenci těch ostatních,“ doplnil.
Kvůli těmto problémům se SPIR zúčastní antimonopolního řízení, které proti Googlu vede Evropská komise. Zároveň sdružení vyzvalo českou vládu, aby „se postavila na ochranu českého internetu a vytvořila tlak na unijní exekutivu“. Evropská komise se bude praktikami Googlu zabývat v červnu.
Google nabízí již nyní webům způsob, jak vyřadit jejich data z výsledků vyhledávání. Komisi nyní nabízí řešení, že tento proces ještě více zjednoduší. To podle SPIR ale není dostatečné ani spravedlivé řešení, neboť Google doposud na evropských trzích rostl právě díky obsahu jednotlivých webů, které zobrazoval.
V Německu a Francii se Google chová jinak
Pokud by se Evropská komise přiklonila na stranu Googlu, mělo by to pro českou ekonomiku vážné důsledky. „S velkou pravděpodobností by mohlo dojít k zániku řady menších internetových firem (e-shopy, média, pozn. red.), jakož i k oslabení těch velkých. To se odrazí nejen na tuzemském hospodářství a zaměstnanosti, ale také na konkurenceschopnosti ČR,“ podotkl Simkanič.
Poukázal přitom na to, jak se Google chová na zahraničních trzích. „Nepřijatelné je už to, že Google přistupuje s větším respektem k německému a francouzskému trhu, kde se některým formám poškozování konkurence vyhýbá. Věříme, že Evropská komise nedopustí diskriminaci států na základě jejich ekonomické a politické síly,“ uzavřel předseda SPIR.
Co je SPIR?
Sdružení pro internetový rozvoj (SPIR), dříve známé jako Sdružení pro internetovou reklamu, zastupuje nejvýznamnější české poskytovatele internetového obsahu, mediální agentury a další subjekty internetu.
Na trhu působí od roku 2000, členskou základnu tvoří 60 členů. Kromě provozování výzkumu návštěvnosti a sociodemografického profilu návštěvníků internetu NetMonitor monitoruje internetovou reklamu (AdMonitoring), audit reklamních kampaní (AdAudit), pořádá konferenci o internetovém marketingu IAC a je samoregulátorem audiovizuálního a autorského obsahu.
SPIR poskytuje také expertní analýzy vývoje internetového trhu a funguje jako samoregulátor audiovizuálního a autorsky chráněného obsahu na webu.
V případě, že se Evropská komise postaví na stranu Googlu, je SPIR připraven řešit celý spor v rámci České republiky prostřednictvím soudu.