Článek
Celosvětově se prodej digitálních fotoaparátů loni zvýšil o 14,5 procenta. Na "vině" byly zejména jednooké zrcadlovky a rostoucí poptávka na rozvíjejících se trzích. Výrobci loni na světový trh dodali 106 miliónů aparátů.
Pokud se ještě jednou vrátíme do českých luhů a hájů zjistíme, že tuzemskému trhu dominovaly firmy Olympus, Canon a Panasonic. Společně pak prodaly téměř dvě třetiny celkového počtu prodaných fotoaparátů v roce 2006.
"Předpokládáme, že počet prodaných kusů dosáhl v ČR svého vrcholu a tento objem se ani v příštích letech nebude výrazněji měnit," uvedl analytik IDC Radovan Kautský. "Vzhledem k tomu, že na trhu již není větší prostor pro růst, očekáváme další zesílení konkurence. Současně s tím budou i nadále klesat ceny, což bude zajímavé zejména pro koncového uživatele," dodal.
Mezi výrobci na světovém trhu obsadil loni první místo japonský Canon, který dodal prodejcům 19,7 miliónu přístrojů. Proti roku 2005 je to nárůst o 23,3 procenta, a Canon si tak zajistil 18,7 procenta světového trhu.
Druhá byla loni firma Sony s podílem 15,8 procenta trhu. Prodej jejích fotoaparátů meziročně vzrostl o 15,2 procenta díky tomu, že vstoupila na trh jednookých digitálních zrcadlovek. Těch se loni ve světě prodalo celkem pět milionů, což je proti roku 2005 nárůst o 39 procent.
Třetí byl americký Eastman Kodak s deseti procenty trhu. Jeho podíl ale klesl z předloňských 14,2 procenta. Čtvrtý byl Olympus s 8,6 procenta. V žebříčku mezi výrobci vynikl jihokorejský Samsung Electronics, který loni vyskočil na pátou příčku, zatímco předloni byl devátý.
Prodej digitálních fotoaparátů v roce 2006 a 2005 podle výrobce: | ||||
2006 | 2005 | |||
Výrobce | počet kusů | podíl (%) | počet kusů | podíl (%) |
Canon | 19 747 351 | 18,7 | 16 030 746 | 17,4 |
Sony | 16 718 209 | 15,8 | 14 024 195 | 15,2 |
Kodak | 10 567 943 | 10,0 | 13 144 883 | 14,2 |
Olympus | 9 117 141 | 8,6 | 9 089 576 | 9,8 |
Samsung | 8 281 648 | 7,8 | 3 546 367 | 3,8 |
Nikon | 8,060.250 | 7,6 | 7 251 566 | 7,9 |