Článek
Parkování je pro mnoho lidí noční můrou. A čím je vymezený prostor menší, tím je situace dramatičtější.
Výrobci automobilů se to snaží řešit nejrůznějšími automatickými parkovacími systémy přímo ve vozech, ale ty zpravidla potřebují na zaparkování větší prostor, než jaký by stačil zručnému řidiči. Problém s nedostatkem parkovacích míst to samozřejmě vůbec neřeší.
Právě proto se společnost HL Mando rozhodla vypořádat s celým problémem úplně jinak. Vyrobila sofistikovaného robota, který bude parkovat místo řidiče. Jmenuje se Parkie a poprvé byl představen právě na veletrhu CES 2024.
CES 2024: Tohle je adrenalin! Francouzi vyvinuli první elektrické lyže
Potřeba jsou dva roboti
Jihokorejský výrobce počítá s tím, že auto budou parkovat vždy dva roboti najednou. Jde v podstatě o placaté pojízdné desky, které nejsou příliš vysoké, takže snadno zajedou přímo pod auto. Pak ho nadzvednou, otočí a odvezou na parkovací místo.
Vše probíhá autonomně, řidič nechá auto ve volném prostoru a o vše ostatní se postará Parkie.
Hlavní výhoda je proti klasickému parkování v tom, že automobily mohou být naskládány doslova jen centimetry vedle sebe tak, že se dveře nedají ani otevřít. V praxi je tak možné naskládat více vozů vedle sebe, než kdyby je zaparkoval člověk a nechával si místo na vystoupení.
Díky tomu není potřeba stavět neustále větší podzemní parkoviště a mnohapatrové parkovací domy, Parkie využívá nabízený prostor daleko efektivnějším způsobem.
Do nabíječky trefí sám
Když splní Parkie svůj úkol, vrátí se automaticky do dokovací stanice nabít, aby byl vždy připraven na odvážení dalších automobilů.
V současnosti však dodává HL Mando svého autonomního robota pouze majitelům velkých budov a parkovacích zařízení. Jednou bychom se mohli dočkat i toho, že Parkie bude obsluhovat řidiče klidně i na velkých sídlištích.