Článek
Podle informací serveru Politico se zástupci Evropské unie (EU) nedávno setkali v Bratislavě. Mezi evropskými a slovenskými úřady totiž v poslední době rostou obavy ohledně šíření dezinformačních prokremelských nálad mezi slovenskými internetovými uživateli včetně stoupenců expremiéra Roberta Fica.
Schůzky se účastnili zástupci firem, jako je Alphabet, Meta (dříve Facebook) a TikTok. Pozvánku obdržela i síť X (dříve Twitter), která ji však odmítla. Elon Musk je jakožto majitel této sítě známý svým postojem, podle něhož prosazuje absolutní svobodu slova.
Politico informovalo, že zástupci zapojených firem v Bratislavě prezentovali opatření, která již podnikají k omezení šíření dezinformací na Slovensku.
Bič na internetové giganty. Akt o digitálních službách začíná fungovat
Bič jménem DSA
Důležitým krokem v boji proti dezinformacím je nový Akt o digitálních službách (DSA). Tento zákon řeší systémová rizika, která se týkají například šíření dezinformací na síti. Vybrané společnosti budou muset více dbát na soukromí uživatelů a důsledněji postupovat proti nelegálnímu obsahu a dezinformacím.
Jejich povinností bude také informovat uživatele o tom, proč jim doporučují některé příspěvky, a dát lidem možnost upozorňovat na nelegální posty. Nové evropské nařízení je založeno na myšlence, že co je nelegální mimo internet, by mělo být považováno za nelegální i na internetu.
Evropská komise (EK) nevybírala internetové platformy na seznam nahodile. Hlavním kritériem pro zařazení bylo oslovit alespoň 45 milionů aktivních uživatelů měsíčně.
Dostaly se tak na něj ty nejoblíbenější služby a sítě, jako je například Instagram, TikTok či YouTube. Kompletní seznam platforem, kterých se nová pravidla týkají, naleznete na konci článku. V případě nedodržení těchto požadavků hrozí těmto firmám pokuty až do výše šesti procent jejich ročního celosvětového obratu.
Dezinformace často šíří samotní uživatelé
Dezinformace se šíří sítěmi jako lavina – a je jedno, jestli se bavíme o koronaviru, válce na Ukrajině nebo úplně jiném tématu. Na webu jsou jich statisíce. Jak upozornily servery NPR a Poynter, nešíří je pouze jejich tvůrci, ale velmi často i samotní uživatelé.
Nejčastěji se totiž hoaxy a dezinformace šíří prostřednictvím sociálních sítí, jako je například Facebook či X (dříve Twitter). I když se internetoví giganti snaží proti tomu bojovat, práci jim znesnadňují samotní uživatelé.
Smyšlené zprávy totiž často šíří dál – jednoduše věří tomu, co si na internetu přečtou. Není výjimkou, že některé zprávy mají desítky či stovky tisíc sdílení. Nevědomky tak pomáhají tvůrcům dezinformací, aby si vydělali pořádný balík peněz.
Podobné kauzy globálního dosahu jsou totiž pro tvůrce dezinformací hotový zlatý důl. Využívají strachu a paniky lidí, aby je nasměrovali na své webové stránky. Díky tomu následně profitují ze zobrazované reklamy, což dělá klidně i několik milionů dolarů.
Volby jako klíčová zkouška
Vzhledem k vyhrocené atmosféře a vysokému množství dezinformací v současných slovenských volbách budou nová pravidla Evropské unie podle webu Politico klíčovým testem účinnosti. Eurokomisař pro vnitřní trh Thierry Breton zdůraznil, že „ochrana integrity voleb je jedním z hlavních cílů aktu o digitálních službách“.
Evropská Komise bude podle něj prověřovat, zda jsou stávající pravidla dostatečná, nebo zda je třeba je dále upravit.
Nedávný průzkum podle webu Politico ukázal, že část slovenských internetových uživatelů sdílí dezinformace šířené Kremlem včetně propagandy o nacistech v ukrajinském vedení a vymyšlených zpráv o Ukrajincích, kteří se údajně vzdávají ruské armádě.
Společnost Meta (dříve Facebook) loni zrušila profil místopředsedy strany Směr-SD Ľuboše Blahy, protože šířil nenávistné projevy. Stalo se tak po tlaku amerických kongresmanů.
Seznam internetových platforem, kterých se týká DSA
- Alibaba AliExpress
- Amazon Store
- Apple AppStore
- Bing
- Booking.com
- Google Mapy
- Google Nakupování
- Google Play
- Google Vyhledávání
- Pornhub
- Snapchat
- Stripchat
- TikTok
- Síť X (dříve Twitter)
- Wikipedia
- XVideos
- YouTube
- Zalando