Článek
Vyšetřování by mohlo být pro Google velkou hrozbou, protože reklama tvoří klíčový zdroj jeho příjmů a zisků. V loňském roce příjmy podniku z internetové reklamy dosáhly 147 miliard dolarů (téměř 3,2 bilionu Kč), firma tak byla z hlediska těchto příjmů světovou jedničkou, poznamenal Reuters.
Google vydělává především na reklamě na svých platformách, například na stejnojmenném webovém vyhledávači nebo na portálu pro sdílení videí YouTube. Část jeho příjmů ale pochází i z toho, že jiné mediální podniky používají jeho technologii k prodeji reklamy na svých stránkách.
Seznam zvedl požadavek o miliardu. Po Googlu chce celkem deset miliard korun
Evropská komise podle Reuters už dříve rozeslala konkurentům Googlu a dalším podnikům dotazníky. V nich zjišťovala, zda inzerenti získávají slevy, pokud využívají zprostředkovatelské služby Googlu, jež umožňují inzerentům či mediálním agenturám nakupovat reklamní prostor z různých zdrojů.
Evropská komise se k informacím agentury Reuters odmítla vyjádřit. Pokud komise zjistí porušování antimonopolních pravidel, může vyměřit pokutu až do deseti procent ročních tržeb firmy a nařídit úpravu jejích obchodních praktik. Společnost Alphabet, což je matreřský podnik Googlu, měla za loňský rok tržby 182,53 miliardy dolarů. Z toho deset procent je 18,25 miliardy USD (přes 392 miliard Kč).
Google, který je nejpoužívanějším internetovým vyhledávačem na světě, dostal v posledních letech od Evropské komise za porušování pravidel hospodářské soutěže už tři pokuty v celkovém objemu 8,25 miliardy eur (zhruba 210 miliard Kč). Komise firmu pokutovala například za zneužívání dominantní tržní pozice jejího operačního systému Android.