Článek
Tuzemští studenti jsou po technické stránce velmi dobře vybaveni. Prakticky všichni (96 %) vlastní chytrý telefon, 85 % z nich má pak vlastní notebook a více než třetina (39 %) stolní počítač. Nejmenší popularitě se těší tablety.
Elektronické pomocníky využívají studenti nejen k hledání informací on-line, ale také k psaní poznámek a učení – a to platí také v případě smartphonů.
Notebook a tablet jako náhrada školního sešitu
„Chytré telefony dokonce předstihly počítače. Po telefonu ve škole sáhne 82 % studentů, notebook si nosí jen 72 % z nich. Zřejmě je pohodlnější si poznámky psát či nahrávat na telefon a následně zpracovat. V domácím prostředí jsou notebooky o 20 % populárnější,“ podotkl Miroslav Dvořák, technický ředitel pražské pobočky Esetu.
Prakticky všichni studenti vyhledávají na internetu zdroje k seminárním pracím a komunikují se spolužáky. „Jejich počet se od roku 2016 pohybuje nad 90 %. O 10 % ale vzrostl počet těch, kteří využívají školní informační systém. Přes tyto systémy se studenti zapisují k předmětům nebo posílají pedagogům referáty a domácí úkoly, případně omluvenky,“ uvedl Dvořák.
Internet jako nástroj spolupráce
Průzkum také ukázal, že internet studenti stále častěji používají ke spolupráci a sdílení zápisků. „Ty si posílají zpravidla prostřednictvím Facebooku (83 %) či e-mailem (43 %). O 39 % narostl také podíl studentů, kteří využívají cloud od Googlu (65 %). Zhruba třetina si vede poznámky jen papírové, třetina jen elektronicky a zbytek obě možnosti kombinuje,“ přiblížil Dvořák s tím, že v roce 2018 si ještě 62 % půjčovalo sešity, letos je to pouze 46 %.
„Při sdílení poznámek je dobré dbát na základy bezpečnosti. Malware se může šířit i z obyčejných dokumentů. Stačí mu k tomu nezáplatovaná zranitelnost nebo jen povolená makra. Základem ochrany studijního zařízení by proto měl být bezpečnostní program, který podobný soubor nebo jiný potenciálně škodlivý kód dokáže odhalit,“ poradil Dvořák.
Může se vám hodit na Zboží.cz: