Článek
Od ledna letošního roku totiž platí novela zákona o ochraně spotřebitele a občanského zákoníku, která obchodníkům nařizuje počítat slevy z nejnižší ceny produktu za posledních 30 dní.
V praxi se tak už nemůže stávat, že prodejci krátkodobě před Black Friday zdraží konkrétní produkty, aby u nich pak mohli lákat klidně až na 90% slevy. Lidé by se tak měli snadněji orientovat v jednotlivých nabídkách, aby skutečně našli tu nejatraktivnější slevu.
Vánoční prodeje jsou tu. Obchody sázejí na slevy, lidé budou více vybírat
Přesto je třeba dávat si pozor. I když může být sleva v řádu několika desítek procent, ve výsledku nemusí jít o nejatraktivnější nabídku na trhu. Hledat nejlevnější zboží pomáhají nákupní rádci, jako je například Zboží.cz od společnosti Seznam.cz.
Na něm stačí do vyhledávače zadat název požadovaného telefonu, případně ještě hledání zpřesnit doplňujícími informacemi, například zda je přístroj v prodejně dostupný k okamžitému vyzvednutí nebo jakou má barvu.
Edukovat uživatele o tom, že není důležitá výše avizované slevy, ale konečná cena, se snaží nová reklamní kampaň Seznamu. „Zboží.cz se tak staví do pozice rádce, který pomůže najít tu nejvýhodnější nabídku dostupnou na českém internetu,“ uvedla Karolína Chromíková, brand manažerka služby Zboží.cz.
Reklamní spot, ve kterém ožívají animované domácí spotřebiče, si můžete prohlédnout v úvodu tohoto článku.
Není všechno zlato, co se třpytí
Platí také okřídlené rčení – není všechno zlato, co se třpytí. Nejnižší cena se automaticky nerovná nejlepší nabídka. V řadě případů totiž přístroje nemusejí být pro český trh určeny, což může přinést celou řadu problémů.
Například u chytrých telefonů a tabletů nabízejí obchodníci někdy přístroje, které neobsahují češtinu. Za její dodatečnou instalaci si pak nechají pěkně připlatit. Některé modely zase nejsou určeny do provozu v tuzemských sítích, a tak se může stát, že si s telefonem sice zavoláte, ale rychlý internet nespustíte.
Před nákupem podobných telefonů je tedy vždy vhodné si obchodníka řádně „proklepnout“. To je možné právě na Zboží.cz; návštěvníci na něm naleznou uživatelské recenze, ve kterých se lidé dělí o své zkušenosti s produktem. Často tak upozorňují i na jeho neduhy.
Nejde jen o slevu
Obchodníci však mají i další triky, na které jsou zatím zákony krátké. Pozornost je třeba věnovat zejména podmínkám akce. Plošná sleva například může platit jen na vybrané zboží, případně atraktivnější cenovku naleznete až u druhého či třetího zakoupeného produktu.
Vždy je tedy nutné podmínky akce důkladně prostudovat, abyste nesedli obchodníkům na lep.