Článek
Velkou hrozbou byl Pirrit v první polovině letošního roku, na přelomu zimy a jara. Ještě v březnu měl tento adware podíl mezi ostatními hrozbami pro platformu macOS pouhých 5 %. V dubnu pak ale vystřelil na 26 %, a v květnu dokonce na 35,4 %.
Z nižších pozic žebříčku nejrozšířenějších virů tak byl katapultován okamžitě do jejich čela. To nebylo vůbec překvapivé, vždyť stál za více než třetinou všech zaznamenaných útoků.
Viry se nevyhýbají ani počítačům od Applu. Tyto útočí nejčastěji
S letními měsíci ale přišlo ochlazení. V červnu činil podíl škodlivého kódu Pirrit jen 13,1 %, a v červenci dokonce jen 9,3 %. Uživatelé se tak mohli mylně domnívat, že je tento nezvaný návštěvník na ústupu a už nepředstavuje takovou hrozbu.
Už v srpnu ale dal o sobě znovu vědět, kdy jeho podíl činil 16,4 %. V září to bylo dokonce ještě téměř dvakrát více, přesně 28,9 %. Žádný jiný malware neútočil na platformu macOS v uplynulých dvou měsících tak velkou silou.
Lidé pustí virus do systému sami
Do svého zařízení pustí lidé tohoto nezvaného návštěvníka sami. „Adware Pirrit je klasickým zástupcem kódů zobrazujících agresivní reklamy. Uživatelé ho většinou stáhnou do zařízení sami a dobrovolně, často jako součást jiných programů nebo her, které útočníci nabízejí v obchodech třetích stran nebo na různých internetových úložištích zdarma či ve výhodných balících,“ vysvětluje Jiří Kropáč, vedoucí virové laboratoře Esetu v Brně.
Škodlivé kódy z rodiny adwaru uživatele obtěžují zobrazováním nadměrného množství reklamy. Řada uživatelů proto nepovažuje tyto škodlivé kódy za skutečnou kybernetickou hrozbu, jakou představují například trojské koně či vyděračské viry. „To se jim ale z dlouhodobého hlediska nemusí vyplatit. Adware je v zařízení těžko odhalitelný a upozorní na sebe většinou až v okamžiku, kdy má zařízení problémy s výkonem a práce na něm je s ohledem na množství zobrazované reklamy nepříjemná,“ podotkl bezpečnostní expert.
„Po celou dobu své přítomnosti přitom může být adware reálným rizikem pro naše soukromí a naše data – velmi žádané zboží, které má v kyberkriminálních skupinách velkou cenu. Uživatelé by tedy měli investovat do kvalitního zabezpečení a svá data tak náležitě chránit,“ uzavřel Kropáč.