Hlavní obsah

„Zbohatnout může kdokoliv.“ Deepfake s Fischerem zaplavuje sítě v Česku

4:59
4:59

Poslechněte si tento článek

Sociální sítě v Česku zaplavila nová vlna podvodných videí, ve kterých vystupuje český diplomat, politik a senátor Pavel Fischer. Ten vybízí k investicím, díky kterým můžete pohádkově zbohatnout. Ve skutečnosti jde ale o deepfake – tedy o podvodné video vytvořené umělou inteligencí. Uživatelé by na něj neměli v žádném případě reagovat.

Deepfake s Pavlem Fischerem, který láká lidi na investiceVideo: Novinky

Článek

„Vzepřel jsem se systému a rozhodl jsem se pomoci běžným lidem. Mám recept, jak může zbohatnout kdokoliv,“ hlásá falešný Fischer v deepfaku, který se šíří v posledních dnech na sociálních sítích jako lavina.

Dále pak propaguje investiční platformu, která pomocí umělé inteligence (AI) dovede proměnit i malé investice na pohádkové bohatství. Celé video je přitom udělané tak, jako kdyby Fischer skutečně vystupoval v diskuzním pořadu Otázky Václava Moravce v České televizi.

Háček je ale samozřejmě v tom, že celé video je jeden velký podvod – jde o video vytvořené AI, se kterým nemá Fischer ani Česká televize vůbec nic společného. Známými osobnostmi se pouze kyberšmejdi snaží nalákat důvěřivce, aby se na investiční platformu zaregistrovali.

Šíří se jako mor a můžete skončit i bez peněz. Posvítili jsme si na falešná videa

Řetězák

Zkoušeli to i s Babišem

Pravidelní čtenáři si patrně vzpomenou, že v minulosti se podobné podvody objevovaly na sítích například i ve spojení s předsedou hnutí ANO Andrejem Babišem. I když videa byla jiná, pohádka o investiční platformě zůstala u nově zachyceného videa stejná jako přes kopírák.

Reagovat na tato videa na sociálních sítích, či dokonce investovat jakékoliv peníze, by uživatelé v žádném případě neměli, jde totiž o jednoznačný podvod. Podvodníci se snaží využít důvěry, kterou známé tváře mohou vzbuzovat.

Podvodná videa, která Novinky.cz zachytily, vypadají poměrně zdařile. Hlas a intonace se skutečně podobají politikům. Pozornější uživatelé si ale mohou všimnout, že občas hlas nesedí s mimikou tváře během hovoru. I tak jde o jeden z nejzdařilejších podvodů, které se v poslední době objevily na sítích.

Podvodníci navíc častěji zobrazují tato podvodná videa prostřednictvím reklamy na mobilních telefonech. Snaží se využít toho, že obrazovka smartphonu je menší, tím pádem si na ní uživatelé drobných chyb nevšimnou tak snadno, jako na velkém displeji u stolního počítače či notebooku.

Ukázka podvodných videí s Andrejem BabišemVideo: Novinky

Falešné články

Už v předchozích letech se doslova roztrhl pytel s falešnými články, které imitovaly i vzhled zpravodajského portálu Novinky.cz. Podvodníci v nich taktéž vyzývali k investicím pod hlavičkou známých osobností a politiků, načež slibovali pohádkové zbohatnutí.

Aktuální vlna podvodných videí povyšuje prakticky nachlup stejný podvod na úplně novou úroveň. Po kliknutí na odkaz ve videu ale už podvod pokračuje úplně stejně, jako přes kopírák. Nejprve chtějí kyberšmejdi od důvěřivců kontaktní údaje, aby je mohli údajně zaregistrovat.

Aby důvěřivce kyberzločinci co nejvíce zmátli, nechtějí po něm v některých případech vyplňovat okamžitě čísla kreditních karet ani odesílat žádné peníze. Vše začíná registrací na dané platformě, načež má uživatele kontaktovat správce platformy. Teprve s jeho pomocí jsou pak z lidí vylákány peníze. Nemusí je přitom kontaktovat pouze e-mailem, ale klidně i telefonicky.

Uživatelé by neměli v žádném případě své osobní informace do registračního formuláře vyplňovat. Pokud tak učiní, měli by se vyvarovat následné komunikace se správcem platformy a odesílání jakýchkoli finančních prostředků.

Foto: repro Facebook

Falešný Babiš slibuje lidem pohádkové zbohatnutí.

Zákeřné reklamy

V galerii níže naleznete ukázky dalších podvodných článků, které se v posledních měsících objevily na síti. Některé jsou zdařilejší, jiné kopírují pouze logo serveru Novinky.cz. Nejčastěji se podvodné články šíří jako reklama na sociálních sítích.

„Průběh útoku je prakticky vždy stejný. Útočníci se v reklamě snaží zaujmout nějakým bombastickým titulkem, který je však smyšlený. A je jedno, zda se bavíme o investování do technologických společností či pikantnostech ze světa celebrit,“ varovali již dříve bezpečnostní experti antivirové společnosti Eset.

Podvodné články se samozřejmě nešíří pouze na Facebooku, podle Esetu kyberšmejdi zneužívají také reklamní systém Google AdSense. Podvodný článek je tak často distribuován prostřednictvím reklamního odkazu i na regulérních webech, jako je například YouTube.

Deepfake? Většina Čechů neví, o co jde

Internet a PC

Výběr článků

Načítám