Článek
Podvodný článek má titulek: Česká národní banka podává žalobu na Andreje Babiše kvůli tomu, co řekl v přímém televizním vysílání. Internetem nejčastěji koluje jako reklama na sociálních sítích.
„Skandál vypukl během živého vysílání, když Andrej Babiš neúmyslně odhalil své tajemství v průběhu pořadu. Mnoho diváků zaregistrovalo Andrejova náhodná slova a začalo posílat zprávy do éteru. Pořad však byl přerušen na základě telefonátu z České národní banky, která požadovala jeho okamžité ukončení,“ tvrdí kyberšmejdi v podvodném článku.
Po Krausovi to zkouší s prezidentem Pavlem. Falešní novináři tahají z lidí peníze
Prostřednictvím něj se snaží napálit důvěřivce, kterým tvrdí, že mají jednu z posledních možností, jak výhodně investovat do kryptoměn prostřednictvím platformy xTraderAMG. Samozřejmě jde o typický phishingový podvod, kdy se útočníci snaží pod vidinou snadného zisku z lidí vylákat peníze. Podvod je to nicméně poměrně propracovaný.
Aby důvěřivce kyberzločinci co nejvíce zmátli, nechtějí po nich v některých případech vyplňovat okamžitě čísla kreditních karet ani odesílat žádné peníze. Vše začíná registrací na dané platformě, načež uživatele bude kontaktovat správce platformy. Teprve s jeho pomocí jsou pak z důvěřivců vylákány peníze. Nemusí je přitom kontaktovat pouze e-mailem, ale klidně i telefonicky.
Uživatelé by neměli v žádném případě své osobní informace do registračního formuláře vyplňovat. Pokud tak učiní, měli by se vyvarovat následné komunikace se správcem platformy a odesílání jakýchkoli finančních prostředků.
Jako přes kopírák
Server Novinky.cz, TV Prima ani Babiš samozřejmě s podvodným webem nemají vůbec nic společného. Právě postavu známé osobnosti zneužívají kyberšmejdi poměrně často, dříve například koloval internetem falešný článek, který pojednával o tom, že kariéra Jana Krause visí na vlásku.
Až když se důvěřivci nechali zlákat fotkou slavného moderátora, naservírovali jim podvodníci zaručené investiční rady – v podstatě jako v případě aktuálně zachyceného podvodu.
V galerii níže naleznete ukázky dalších podvodných článků, které se v posledních týdnech objevily na síti. Některé jsou zdařilejší, jiné kopírují pouze logo serveru Novinky.cz. Nejčastěji se podvodné články šíří jako reklama na sociálních sítích.
Blokace není snadná
Podobné falešné články se zobrazují na různých zahraničních internetových doménách. Na podvodné odkazy můžete narazit dokonce i na Facebooku, ve vyhledávání Googlu či na YouTube. Kyberšmejdi si jejich propagaci jednoduše zaplatí jako reklamu.
Využívají přitom toho, že tyto internetové platformy působí po celém světě. Reklamu si tak zakoupí někde v zahraničí, kde českému textu nikdo nerozumí, a nemůže tedy snadno odhalit, že se jedná o phishingový podvod.
Kvůli tomu, že se neustále mění internetové domény, na kterých jsou podvodné články umístěny, zpravidla nepomáhá ani nahlašování falešných reklam poskytovatelům služeb. Totožná reklama se jednoduše objeví znovu, pouze na jiných internetových stránkách.
Řešením je samozřejmě blokace podvodných domén, ale ty přibývají zpravidla rychlejším tempem, než jsou zakazovány. Podvodníci mohou relativně snadno zřídit klidně i stovky podvodných domén každý den. To je hlavní důvod, proč se falešné internetové stránky s investičními radami šíří internetem jako lavina.
Proč kyberšmejdi zneužívají vzhled serveru Novinky.cz?
Důvod, proč kyberšmejdi používají vzhled a logo zpravodajského serveru Novinky.cz, je vcelku prostý. Snaží se tak vzbudit u lidí pocit důvěry velkého média, načež jim naservírují „zaručené investiční rady“.
Design serveru Novinky.cz je imitován vcelku zdařile, což může i jinak ostražité uživatele zmást. Pozornější čtenáři si však mohou všimnout, že v adresním řádku internetového prohlížeče je úplně jiná doména nebo že odkazy na jednotlivé rubriky v záhlaví podvodné zprávy vůbec nefungují.
Je tedy zřejmé, že jde o jednoúčelově vytvořenou stránku, která má za úkol důvěřivce navnadit, a právě značka Novinek má přispět k tomu, aby zpráva působila důvěryhodně.
Důvěryhodnost se snaží kyberzločinci zvýšit i připojením falešné diskuse s hromadou spokojených zákazníků, kteří již z nového zákona profitují.