Článek
Tak astronomickou cifru si podvodníci vydělali díky tomu, že do oficiálních obchodů Applu a Googlu propašovali hned 200 tzv. fleecewarových mobilních aplikací. Ty zaznamenaly dohromady téměř jednu miliardu stažení.
„Oblíbenou strategií fleecewaru je cílit na mladší publikum prostřednictvím hravých a chytlavých reklam na populárních sociálních sítích používající fráze jako ’bezplatná instalace’ nebo ‘zdarma ke stažení’. Ve chvíli, kdy si rodiče všimnou týdenních plateb, může již fleeceware z účtu odčerpat značnou částku,“ konstatoval analytik hrozeb v Avastu Jakub Vávra.
Sexting, šikana či kyberstalking. Děti jsou na internetu lovná zvěř
Zdůraznil přitom, že na reklamy na podobné aplikace mohou lidé v hojné míře narazit například na Facebooku, Snapchatu či TikToku. „Aplikace lákají uživatele příslibem bezplatné třídenní zkušební doby, avšak poté požadují neobvykle vysoké předplatné. Po skončení zkušební doby je uživatelům aktivováno opakované předplatné – i když aplikaci předtím v telefonu odstranili – které si musí sami zrušit v nastavení obchodu s aplikacemi svého zařízení,“ přiblížil celou problematiku Vávra.
Ten zároveň uvedl jeden příklad. Avast narazil na aplikaci, která nabízí krátkou bezplatnou zkušební verzi, následně však podvodníci začnou účtovat 66 dolarů (1460 Kč) za týden. Teoreticky tak ročné předplatné může oběť vyjít na 3432 dolarů, tedy asi 75 000 Kč.
Simulátory slizu či věštecké aplikace
Přidaná hodnota takových programů není zpravidla příliš vysoká, tvůrcům aplikace jde skutečně jen o zisk, přičemž těží z nepozornosti uživatelů – zpravidla těch mladých, kteří rádi zkouší nové a neznámé aplikace. Právě proto takové aplikace označují bezpečnostní experti za podvodné.
„Aplikace, které jsme objevili, jsou převážně zvuky hudebních nástrojů, čtečky e-knih, editory obrázků, fotografické filtry, věštecké aplikace, čtečky QR kódů a PDF a ’simulátory slizu’. Ačkoli aplikace obecně svůj inzerovaný zamýšlený účel plní, není moc pravděpodobné, že by za ně uživatel vědomě dával tak vysoký opakovaný poplatek, zvláště když jsou na trhu levnější nebo dokonce bezplatné alternativy,“ vysvětlil analytik Avastu.
Bezpečnostní experti již na podvodné aplikace upozornili Google i Apple, aby je oba podniky mohly ze svých obchodů smazat.