Hlavní obsah

Vydávají se za zaměstnance Applu či Raiffeisenbank. A pak důvěřivce oberou

Novinky, mif

Podvody šířící se v Česku přes SMS zprávy se objevují stále častěji. V minulých týdnech se útočníci vydávali za společnosti Alza, DM Drogerie, Penny Market či Lidl. Nyní prakticky stejný trik zkouší také pod hlavičkou firem Apple či Raiffeisenbank.

Foto: koláž Novinky.cz s využitím Profimedia.cz

S podvodnými SMS zprávami se roztrhnul pytel

Článek

Zatímco ještě před pár lety číhalo nebezpečí na příjemce především v nevyžádaných e-mailech, s rozmachem chytrých telefonů se uživatelé stále častěji mohou setkat také s útočnými SMS zprávami.

Jde v podstatě o obdobu phishingových e-mailů, které hromadně rozesílají kyberzločinci na všemožné adresy a pak podobně jako rybáři čekají, kdo se na jejich udičku chytne. To samé dělají také v případě SMS zpráv.

S podvodnými SMS se roztrhl pytel. Útočníci jdou po penězích

Bezpečnost

„Váš Apple účet byl z bezpečnostních důvodů zablokován. Pro odblokování pokračujte na ověřovací proces,“ tvrdí útočníci v jedné z podvodných SMS. Nezapomněli přitom připojit ani odkaz směřující na údajné stránky, prostřednictvím kterých je účet možné odblokovat.

Takové triky přitom nejsou vůbec ojedinělé. „Vaše platební karta byla zablokována. Pro odblokování dokončete ověřovací proces na této adrese,“ stojí v další podvodné zprávě, ve které se útočníci pro změnu vydávají za zaměstnance Raiffeisenbank. Ani zde nechybí odkaz směřující na podvodné stránky.

Phishingové útoky jsou stále propracovanější, varovali bezpečnostní experti

Bezpečnost

Důvěřivci přijdou o údaje i peníze

Z obou zaslaných zpráv je patrné, že se kyberzločinci snaží, aby příjemci kliknuli na odkaz v SMS. Pokud to udělají, zadělají si na pěkné problémy. Ocitnou se totiž na podvodné webové stránce, prostřednictvím které mohou počítačoví piráti vylákat jejich přihlašovací údaje, případně je připravit o peníze.

Útočníci totiž často tvrdí, že pro opětovné zprovoznění dané služby je nutné ověřit i platební kartu. A to je možné zaplacením manipulačního poplatku ve výši 1 Kč. Právě díky této operaci podvodníci získají od důvěřivců údaje o jejich platební kartě, které mohou dále zneužít.

Na podobné zprávy by tedy uživatelé neměli vůbec reagovat a raději by je měli rovnou smazat, v opačném případě mohou přijít o své citlivé údaje, které do formuláře vyplní, a následně také o peníze.

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám