Článek
Síť mohla být využita k šíření nevyžádané pošty, malwaru nebo manipulaci s veřejným míněním. Juan Echeverria na ni narazil při analýze náhodně vybraného vzorku jednoho procenta anglicky píšících uživatelů Twitteru v rámci svého studentského projektu.
Při bližším monitoringu zjistil, že velké množství účtů funguje automatizovaně a jsou ovládány buď jedním uživatelem anebo skupinou lidí. Síť pojmenoval Star Wars botnet, protože řada těchto falešných účtů tweetovala náhodné citace ze slavné filmové ságy.
Botnet funguje od roku 2013
Znepokojivý je fakt, že tato botnet síť funguje skrytě již od roku 2013, protože jednotlivé účty byly schválně navrženy a spravovány tak, aby se vyhnuly běžným filtrům pro odhalování automatizovaně spravovaných identit na Twitteru. Tvůrci sítě u všech účtů přidávali klasické profilové obrázky a vytvářeli na první pohled „normální“ uživatelském profily.
Vyhýbali se používání URL v tweetech, oslovovali jen malý počet uživatelů a tweetovali jen zřídka. Zveřejňované zprávy představovaly většinou jen náhodné citace z filmů Star Wars, které se na Twitteru objevují běžně, a tudíž nejsou zachytitelné ochrannými filtry proti botnetu.
Síť je možné využít k šíření spamu nebo názorové manipulaci
Student, který rozsáhlou botnet síť na Twitteru objevil, tvrdí, že neexistují žádné důkazy o zneužití těchto účtů k botnet útokům, ale nelze to podle něj vyloučit. „Je velmi pravděpodobné, že provozovatel těchto účtů je stále schopen aktivovat všech 350 tisíc účtů, které tvoří Star Wars botnet a zneužít je k čemukoli,“ uvedl Juan Echeverria.
„Síť je možné využít k šíření spamu, falešných témat, názorové manipulaci, falešnému vyvolávání dojmu pozitivní spontánní reakce uživatelů Twitteru a šíření různých druhů malware. Fakt, že tuto síť tvoří tolik účtů, výrazně navyšuje její potenciální nebezpečnost. Možná jde o nejvážnější hrozbu na Twitteru, s níž jsme se dosud setkali.“
Pozor na neznámé osoby
Podle technického ředitele společnosti ESET Miroslava Dvořáka na Twitteru i ostatních sociálních sítích platí jednoduché pravidlo, že by uživatelé neměli důvěřovat žádnému obsahu, který se k nim dostane z neznámého a neověřeného účtu.
„Základní pravidlo zní, nepouštět si mezi přátele nebo sledované účty ty, které osobně neznáme nebo nemáme potvrzeno, že jde o oficiální prezentace. A když už to z nějakého důvodu uděláte, rozhodně neberte příspěvky z těchto účtů 100% vážně. Rovněž klikat na odkazy, které se v nich mohou objevit, není rozhodně dobrý nápad,“ varuje Dvořák.