Článek
Podvodníci procházejí příspěvky na sociální síti pomocí automatizovaného softwaru a reagují na dotazy nebo stížnosti uživatelů, kteří označují profily skutečných leteckých společností.
Příkladem může být podle BBC nedávný incident, kdy jeden cestující položil dotaz oficiálnímu účtu Wizz Air (@wizzair) ohledně zpoždění svého letu. Během krátké chvíle mu odpověděly dva falešné profily, které se vydávaly za zmíněnou leteckou společnost.
„Oba falešné profily používaly téměř identické formulace. Omlouvaly se za nepříjemnosti, tvrdily, že záležitost již ‚předaly příslušnému oddělení‘, a žádaly o ‚dostupné číslo na WhatsApp pro případnou pomoc‘ prostřednictvím osobní zprávy,“ citoval britskou spotřebitelskou organizaci Which? zpravodajský portál BBC.
Plánování dovolených se může prodražit. Kvůli kyberšmejdům
Tato organizace zároveň dále upozorňuje, že falešné profily lze nalézt u většiny aerolinek působících ve Spojeném království, včetně společností British Airways, easyJet, Ryanair, Virgin Atlantic nebo Wizz Air.
Which? také konstatovala, že nahlašování podvodných účtů zatím příliš nefunguje, protože většina z nich zůstala v provozu i po upozornění administrátorů sítě X.
Mluvčí sítě X na dotaz BBC reagoval ohledně této problematiky jen v obecné rovině. „Na síti X si nesmíte neoprávněně přisvojit identitu jednotlivců, skupin ani organizací, případně používat falešnou identitu za účelem klamání druhých,“ uvedl. Zdůraznil přitom, že těmto účtům hrozí trvalé pozastavení.
Citlivé údaje mají cenu zlata
Citlivé osobní údaje, které se kyberšmejdi snaží na síti X vylákat od cestujících, mají na černém internetovém trhu cenu zlata. Hackeři je mohou zneužít k vytvoření falešných identit a dalším cíleným útokům, případně k vylákání finančních prostředků od přátel podvedených důvěřivců.
Velký problém představují falešné účty také pro samotné aerolinky, neboť jim u zákazníků kazí dobré jméno. „Pokračujeme v nahlašování falešných účtů na sociálních sítích a rádi bychom zákazníkům připomněli, aby nikdy přes tyto kanály nesdělovali své osobní údaje. Cestující by nás měli kontaktovat přes reklamační formulář nebo zákaznickou linku,“ prohlásil mluvčí Wizz Air.
Mluvčí easyJetu pak poradil, aby zákazníci sledovali pouze oficiální profil společnosti, který je označen zlatou fajfkou.
Obsah kontroluje málo lidí
Sociální síť X koupil předloni miliardář Elon Musk za 44 miliard dolarů (zhruba bilion Kč). Od té doby platforma prošla rozsáhlými změnami, které zahrnovaly nejen přejmenování, ale také rozvolnění pravidel pro zveřejňování obsahu a propuštění velké části zaměstnanců.
Podle serveru TechCrunch klesl počet pracovníků, kteří mají na starosti kontrolu příspěvků a vymáhání obsahových pravidel, k loňskému říjnu téměř o 20 procent. Právě to je podle kritiků hlavní důvod, proč se na síti X tolik daří nejrůznějším podvodníkům.
Aktuální případ podvodných účtů na sociálních sítích jen poukazuje na stále rostoucí potřebu uživatelů být obezřetní a důkladně ověřovat, s kým prostřednictvím internetu komunikují. Uživatelé by se měli mít na pozoru a vždy sledovat oficiální kanály společností, aby se vyhnuli nebezpečí ztráty osobních údajů a následných finančních podvodů.