Článek
„Uživatelé v České republice byli v posledním čtvrtletí roku 2022 vystaveni intenzivním phishingovým kampaním, které se v objemu pomalu vyrovnávají útokům malwaru,“ konstatoval Jiří Kropáč, vedoucí virové laboratoře Esetu v Brně.
Phishing je jednou z taktik sociálního inženýrství, při které se útočníci vydávají za bankéře, úředníky či zástupce nějakých firem. Zpravidla prostřednictvím nevyžádaných e-mailů, ale klidně i reklam na sociálních sítích, se snaží vylákat z důvěřivců citlivé osobní údaje či je rovnou připravit o peníze.
„Na vzestupu byly na konci roku především podvody s kryptoměnami a e-mailové podvody, čeští uživatelé se ale mohli setkat také s podvodnými stránkami platebních bran dopravních společností, jako je Česká pošta, DHL či DPD,“ podotkl Kropáč.
Vědci z Česka a USA spojí síly kvůli kyberbezpečnosti
Banky i e-shopy
Bezpečnostní specialisté Esetu na konci loňského roku narazili na falešné přihlašovací stránky do internetového bankovnictví či stránky e-shopů, například českého internetového obchodu Alza.cz. „Podvodnou stránku mohou uživatelé poznat podle domén alza-cz.pro nebo alza-pro.cz, které mají uživatele zmást a vypadat co nejvíce věrohodně,“ poradil Kropáč.
Phishingovým kampaním byli loni vystaveni také uživatelé bankovních účtů od Moneta Money Bank či Komerční banky. „Útočníci se je v těchto případech snažili přimět k přihlášení do internetového bankovnictví, buď ve snaze získat potvrzovací kód v SMS (Moneta), nebo přihlašovací údaje (Komerční banka). V některých případech objevili specialisté také pokusy o odcizení přihlašovacích údajů do portálu ministerstva práce a sociálních věcí pro získání příspěvku na bydlení,“ uvedl bezpečnostní expert.
„Jedná o klasický phishingový scénář, který, jak vidíme, je mezi útočníky stále populární. Pokud uživatelům přijde jakákoli komunikace, ať už prostřednictvím e-mailu, nebo SMS, měli by mít na paměti, že banky své klienty nikdy nežádají o přihlášení do internetového bankovnictví prostřednictvím e-mailu, SMS nebo v chatovacích aplikacích. Pokud se jedná o přesměrování v rámci nějakého nákupu na internetu, uživatelé by si vždy měli ověřit, zda je URL adresa shodná s oficiální doménou poskytovatele a měli by věnovat pozornost češtině, která na podvodných stránkách nebývá použita správně,“ doplnil Kropáč.
Jak se bránit
Ten zároveň poradil, jak mohou lidé phishingové útoky odhalit. „Jedním ze spolehlivých ukazatelů toho, že komunikace se zájemcem o naše prodávané zboží nebo příchozí výzva v e-mailu či SMS může být podvodná, je stále čeština. Ve všech zachycených případech phishingu z posledních měsíců je vidět, že útočníci na podvodných stránkách nepřekládají do češtiny všechny prvky webové stránky, někdy mohou zůstat v angličtině některá tlačítka či popisky v patičce stránky,“ vysvětlil bezpečnostní expert.
„Překlad do češtiny může být také nápadně strojový, může obsahovat gramatické chyby nebo v celkovém kontextu nemusí věty dávat smysl. Mnoho uživatelů se domnívá, že by podvodnou komunikaci poznalo, ale ve spěchu nebo ve stresu, s čímž útočníci počítají, může každý z nás unáhleně kliknout na odkaz nebo otevřít nebezpečný soubor. V tom je phishing zákeřný a týká se opravdu všech uživatelů internetu,“ doplnil Kropáč.
Phishingové útoky budou hlavní zbraní kyberzločinců i v letošním roce. „V případě aktuálních lednových výprodejů bych uživatelům doporučil, aby při platbách na internetu volili raději platbu přes služby Google Play nebo Apple Pay či využívali virtuální nebo k nákupům na internetu vyhrazené platební karty, které nejsou spárované s hlavním bankovním účtem. Pokud na uživatele protistrana tlačí, aby transakci provedl co nejrychleji, měl by vždy zpozornět, zvlášť při prodeji zboží na nějakém online bazaru, když je v roli prodávajícího – kupujícímu by neměl poskytovat své údaje k platební kartě, a to ani prostřednictvím platební brány dopravce, která vypadá legitimně,“ uzavřel bezpečnostní expert.
Desatero bezpečného internetu
1. Důležité jsou pravidelné aktualizace celého počítače. Ty je nutné stahovat pro operační systém, bezpečnostní bránu (firewall), antivirus i další programy.
2. Některé viry dokážou bezpečnostní software v PC zablokovat. Proto je vhodné pravidelně kontrolovat, zdali funguje.
3. Škodlivé programy se často šíří prostřednictvím nevyžádané pošty. Pokud nevíte, od koho e-mail je, nikdy nestahujte jeho přílohu a neklikejte na žádné odkazy.
4. Pozor je nutné dávat na e-maily, v nichž odesílatel požaduje, abyste se přihlásili na nějakou webovou stránku a aktualizovali informace o vašem účtu.
5. Při zadávání přístupových hesel na internetových stránkách je nutné kontrolovat, zda je web zabezpečený. To poznáte například podle ikonky zámečku na liště internetového prohlížeče nebo tak, že adresa webové stránky začíná zkratkou https, kde „s“ znamená bezpečná.
6. Citlivé osobní informace zadávejte pouze na internetových stránkách, které bezpečně znáte.
7. Do e-mailů nepatří důvěrné informace, jako je například číslo kreditní karty nebo heslo k bankovnímu účtu. Elektronickou poštu totiž může zachytit útočník.
8. Firewall dovoluje lépe zabezpečit operační systém. Méně zkušení uživatelé by jej rozhodně neměli vypínat. Při nedostatečných znalostech je vhodné jej nechat pracovat v automatickém režimu.
9. V internetových kavárnách a na cizích počítačích se nepřihlašujte do internetového bankovnictví. V počítači mohou být nainstalované keyloggery.
10. Obezřetnost je nutná při připojení k nezašifrovaným bezdrátovým sítím. Ty totiž může kdokoliv odposlouchávat, a získat tak přístup ke všem datům v cizím počítači.