Článek
Začíná to docela nevinně. V internetovém prohlížeči se zobrazí reklama, která láká na mnohatisícové poukázky například do Lidlu. Vyhrát 2500 Kč může každý po zodpovězení tří jednoduchých otázek.
„Oslavujeme naše 46. výročí a rozdáváme dárkový poukaz 2500 Kč každému!“ lákají podvodníci prostřednictvím smyšlených nabídek.
Problém nastane poté, co důvěřivci otevřou údajné výherní stránky. Ty je totiž přesměrují na podvodný web, na kterém je nutné vyplnit řadu osobních údajů. A právě na to počítačoví piráti čekají.
Kyberzločinci číhají jako rybáři. Phishingových útoků výrazně přibylo
Uživatelé jim totiž naservírují svoje citlivá data, která mají na černém trhu cenu zlata, jako na podnosu. S jejich využitím mohou kyberzločinci snadněji cílit na konkrétní uživatele další útoky, aby z nich vylákali peníze, případně jejich identitu ve světě jedniček a nul zneužili.
Tím ale snahy útočníků nekončí. Pro získání ceny musí uživatel ještě zavolat na „zákaznickou“ linku, aby si svou odměnu vyzvedl. Ale právě v tom je ten zakopaný pes, protože minuta hovoru je zpoplatněna částkou 50 Kč, na což koneckonců upozorňuje drobným písmem i samotná „výherní“ nabídka. Provozovatelé této služby se tak chrání před případnou snahou lidí o vrácení peněz.
Že jde ve skutečnosti o podvod, upozorňuje ale i samotný Lidl. „Na internetu a v aplikaci WhatsApp opět koluje podvodná výzva, na kterou neklikejte. Nejedná se o naši kampaň,“ upozornili pracovníci Lidlu na Facebooku.
Zkouší také Penny Market
Prakticky totožný trik zkouší kybernetičtí nájezdníci také pod hlavičkou Penny Marketu. Důvěřivce tentokrát lákají na slevový poukaz ve výši 500 Kč do Penny Marketu a další hodnotné ceny, které mohou vyhrát v údajné soutěži.
„Blahopřejeme, můžete být dnešním šťastným návštěvníkem. Slavte s Penny Market a našimi sponzory. Našim návštěvníkům nabízíme šanci získat exkluzivní dárky – poukazy, iPady, dárkové karty a mnoho dalšího,“ lákají podvodníci.
Aby lidé měli šanci některý ze zmiňovaných dárků získat, musí tuto nabídku sami šířit prostřednictvím sociální sítě Facebook. V dalším kroku jsou pak vyzváni, aby zadali do formuláře svoje telefonní číslo, aby mohli být kontaktováni v případě, že budou skutečně vybráni.
Následně již pokračuje úplně stejný scénář jako v případě Lidlu, který jsme popsali výše.
Boty a trička zadarmo
Podvodníci se přitom nemusí vydávat pouze za nějaké obchodní řetězce, výjimkou nejsou ani „výherní“ zprávy pod hlavičkou známých výrobců – například pod jménem společnosti Adidas.
Podvodníci pod hlavičkou společnosti Adidas tvrdí, že rozdávají 3000 párů bot a značkových triček na oslavu 95. výročí firmy. Do soutěže se zařadí podle nich přitom každý, kdo zodpoví několik jednoduchých otázek a soutěžní výzvu odešle dalším 20 známým prostřednictvím WhatsAppu.
Právě proto se podvodné zprávy v poslední době tak hojně šíří prostřednictvím tohoto komunikačního programu. Rozesílají je často lidé svým známým s vidinou toho, že by mohli skutečně získat značkové zboží zadarmo.
Problém nastane poté, co důvěřivci otevřou údajné výherní stránky – pak se totiž roztočí stejné kolečko jako u nabídek již zmíněných. Útočníkům jde o citlivé osobní údaje stejně jako o finanční zisk.