Článek
Úřad služby kriminální policie a vyšetřování ve své zprávě uvádí, že za loňský rok se kyberkriminalita zvýšila o téměř 95 procent, podobný trend lze očekávat i letos. Česká bankovní asociace upozornila, že s nějakou formou podvodu takzvaných e‑šmejdů se v letošním roce setkala už více než polovina lidí.
Pachatelé se naučili velmi dobře reagovat na dané roční období
„Pětina pak zná ve svém okolí někoho, kdo se stal obětí dokončeného útoku,“ uvedla ředitelka asociace Monika Zahálková. Podvodníci podle Zahálkové letos z účtů poškozených odčerpali už miliardu korun, průměrná škoda na klienta je 20 786 korun.
Lidé se stávají oběťmi falešných dobírek
Vánoce ve statistikách sehrávají významnou roli. Spolu se začátkem letních dovolených jsou rizikovým obdobím, aktivita podvodníků totiž výrazně stoupá, protože lidé nakupují dárky.
„Pachatelé se naučili velmi dobře reagovat na dané roční období, to dřív nebylo,“ potvrdil pro Právo mluvčí policejního prezidia Jakub Vinčálek.
Podle policistů jsou pro předvánoční období typické textové zprávy dopravních společností s falešnou informací o zásilce.
„Například máte doplatit nějakou částku za balení nebo přepravu,“ přiblížil Vinčálek. Taková zpráva většinou obsahuje odkaz, který adresáta přiměje nainstalovat si počítačový program nebo uvést údaje do internetového bankovnictví.
Je často velmi problematické rozeznat, zda zpráva opravdu nepochází od společnosti, za kterou se odesílatel vydává.
„Hodně lidí na to nenalítne, ale v předvánočním období nakupují častěji a ztrácejí obezřetnost,“ připomněl. Podvodníci v posledních letech čím dál častěji používají precizní češtinu i grafiku úřadů a institucí. Mnohdy se taková zpráva jeví jako oznámení České pošty.
„Je často velmi problematické rozeznat, zda zpráva opravdu nepochází od společnosti, za kterou se odesílatel vydává,“ upozornil mluvčí České pošty Matyáš Vitík.
Anketa
Nápor před Vánocemi
Podle něj bude případů až do Štědrého dne přibývat. Pro letošek jsou typické i falešné dobírky. Lidé očekávají objednanou zásilku, proto zaplatí pošťákovi, ale v balíku najdou jen bezcenné zboží.
„Čekala jsem dárek pro vnučku, nenapadlo mě zkontrolovat adresu odesílatele. S pošťákem se znám, nechtěla jsem ho zdržovat,“ svěřila se Právu paní L. z Brna, která za balík zaplatila 2100 korun, a uvnitř našla bačkory.
Kyberšmejdi cílí na seniory. Takto se mohou bránit
V posledních dvou letech přibývají i takzvané reverzní inzertní podvody. Stávají se lidem, kteří na internetu prodávají elektroniku, hračky, oblečení nebo boty či jiné předměty přes inzertní servery.
„Podvodník lidem odpoví, ať se o nic nestarají, že zajistí přepravu i zabalení, a pošle odkaz, kde mají zadat například heslo ke svému účtu. Nebo nabízí zboží, vyžaduje platby dopředu, a nic nepošle,“ odhalil podstatu triku Jakub Vinčálek. Časté jsou podle něj i telefonáty falešných bankéřů. Pachatel se v telefonu vydává za pracovníka banky či jinou úřední osobu a pod legendou napadení bankovního účtu na volaného naléhá, aby co nejdříve převedl peníze na zabezpečený účet.
„To už je sofistikovaná činnost,“ uvedl Vinčálek s tím, že u těchto typů podvodů už je méně pravděpodobné, že lidé dostanou peníze zpátky. Podle něj jsou totiž pachatelé často ze zemí, které nepatří do EU.
Případ vždy nahlaste
Policisté doporučují podvody vždy ohlásit, i když se jedná o stokorunové částky. „My na základě oznámení projdeme naše systémy a můžeme zjistit, jestli se nejedná o nějakou rozsáhlejší trestnou činnost,“ řekl mluvčí policejního prezidia.
Může se stát, že podvedení lidé nedostanou peníze zpátky, ale díky oznámení mohou policisté víc případů sloučit. „Potom už se nejedná o přestupek, ale už je to trestný čin,“ dodal Vinčálek.
Druhy podvodů
- Hacking
Útoky na počítačové systémy s úmyslem poškození či krádeže dat s případným následným vydíráním.
- Phishing
Falešné e-mailové zprávy nebo esemesky, které vyzývají adresáta k zadání osobních údajů na falešné webové stránce.
- Spoofing
Útočník se schovává za jinou identitu a cílem je vyvolat dojem, že jde o legitimní situaci.
- Vishing
Podvodné telefonáty klientům bank. Útočník volá jménem banky a snaží se vylákat údaje pro přihlášení do bankovnictví nebo zmanipulovat majitele bankovního účtu k převodu peněz.
Zdroj: Úřad služby kriminální policie