Článek
Falešné e-shopy se začaly objevovat již před dvěma týdny, na některé z nich již upozornila i Česká obchodní inspekce (ČOI) na svých webových stránkách. Kybernetičtí zločinci nicméně nelení, falešné e-shopy tak přibývají jako houby po dešti.
„Od minulého týdne je vidět jistý posun ve zpracování. Minulý týden měly obchody spíše jednoduchou grafiku a chybělo jim šifrování. Nyní si útočníci dali na vizuální podobě více záležet. Design i název kopíruje známé a populární české e-shopy,“ popsal Václav Zubr, bezpečnostní expert české pobočky Esetu.
Podle něj je ale styl útoku stále stejný, nejčastěji se snaží kyberzločinci nalákat důvěřivce na nedostatkové roušky. „Uživatel si v dobré víře vyplní objednávkový formulář se jménem, kontaktními údaji a adresou, případně i informacemi o platební kartě. Jakmile stiskne tlačítko odeslat, předá veškeré vyplněné údaje podvodníkovi. K samotné objednávce však nedojde a uživatel tedy zboží nikdy nedostane,“ konstatoval Zubr.
Ten zároveň zdůraznil, že nově založené falešné obchody působí věrohodněji než dříve. Počítačoví piráti je například vybavují smyšlenými recenzemi. Pozornější uživatelé si mohou všimnout, že zpravidla na stránkách chybí informace o provozovateli obchodu. Ten je uveden na falešných webech spíše výjimečně. A pokud se informace o provozovateli na stránkách již nacházejí, zpravidla jde o firmy ze zahraničí, které nejdou tak snadno prověřit.
„Typickou praxí nyní je, že si jeden útočník vytvoří několik podobných e-shopů s nabídkou roušek a dalších ochranných pomůcek. Na e-shopu získá od lidí osobní údaje, a ty následně zpeněží. Nejrizikovější situací je, když oběť přímo na podvodném webu vyplní údaje o své platební kartě,“ popsal bezpečnostní expert.
Při nákupech na internetu by tak měli být uživatelé velmi obezřetní. Vhodné je si před každým nákupem daný e-shop důkladně proklepnout – například pomocí srovnávačů cen, jako je Zboží.cz. Na těchto stránkách totiž uživatelé naleznou zkušenosti dalších lidí s daným obchodem.