Článek
Podvodníci na webu výrazně zrychlili zacílení svých obětí a vylepšili pasti na nic netušící prodávající. Do necelé minuty poté, co autor tohoto článku zveřejnil inzerát na prodej použitého dětského kola za 900 Kč na Sbazar.cz, jej kontaktovala textovými zprávami bezchybnou češtinou údajná zájemkyně přes komunikační aplikaci WhatsApp.
Po kladné odpovědi na dotaz, zda je kolo ještě na prodej a zda je jeho stav skutečně jako na fotkách, mu přišla zpráva: „Velmi dobře, jsem z Brna, mohu si objednat kurýrní službu DPD Od dveří ke dveřím. Platbu obdržíte před odesláním. Vyhovuje vám to?“
V další komunikaci údajná zájemkyně prodávajícího vedla k tomu, aby napsal své jméno, adresu. To byl jasný varovný signál, že zřejmě jde o snahu o podvod. Telefonát na číslo dotyčné to jen potvrdil. Vyzvánění znělo trochu jinak, přičemž volání nikdo nepřijal. Následoval pohled na mezinárodní předvolbu: Rumunsko.
Ženu oklamanou podvodníkem zarazila při vkladu statisíců do bitcoinmatu policie
Dále už nemělo smysl komunikaci natahovat. Byla to přesně ta forma, před níž na svých internetových stránkách varuje i přepravní společnost DPD. Cíl je vždy stejný: přesvědčit prodávajícího, aby přes nastrčený falešný odkaz na dopravní společnost nebo platební službu udal číslo své platební karty a případně i potvrdil platební transakci. Podvodníci mu pak účet vyluxují.
Pomáhá jim software
Pozoruhodná je rychlost, s níž na nově zveřejněné inzeráty reagují. Podle některých odborníků zřejmě využívají elektronické „hlídací psy“, kteří dokážou v krátkém čase reagovat na novou inzerci. V každém okamžiku jsou přitom publikovány na českém internetu až desítky nových inzerátů. I následnou komunikaci může vést softwarový chatbot a člověk už ho dnes nemusí rozeznat podle nedokonalé češtiny, protože systémy jsou den ode dne dokonalejší.
„Setkáváme se se stále sofistikovanějšími podvody. Podvodníci zlepšují svůj modus operandi. Zatímco v minulosti byla většina podvodných inzerátů psaná lámanou češtinou, v dnešní době tomu tak nebývá. Stejně tak se neustále zlepšují i chatboti, a odhalení podvodu je tak o mnoho složitější,“ sdělil Právu ředitel divize oborových služeb Seznam.cz Pavel Kolář.
Odlišit chatbota od člověka jen po e-mailové komunikaci je podle něj velmi obtížné.
Než se objasnila „zájemkyně z rumunského Brna“, přišlo do e-mailu uvedeného u nabízeného kola několik dalších reakcí typu „Jsem v zahraničí, platbu provedeme přes kurýra“. Tady už ale měli někteří potíže s češtinou. Například i subjekt, jenž se představil jako pan Svoboda.
Typické rysy podrazu | |||
---|---|---|---|
Podvodník často kontaktuje prodávajícího ihned po zveřejnění inzerátu. A to buď e-mailem, nebo na telefonní číslo přes WhatsApp. | |||
Nezvykle se opakovaně ujišťuje, zda dohoda platí, a žádá na tuto otázku odpověď. | |||
Na jeho telefonní číslo se nelze dovolat. | |||
Subjekt žádá zaslání zboží kurýrem s tím, že zaplatí předem na kartu prodávajícího. Za tímto účelem mámí údaje k jeho kartě a účtu. |