Článek
SMS zprávy se snaží vzbudit dojem, že je odesílá Česká spořitelna. Ta přitom s klientem skutečně touto formou v některých případech komunikuje. I jinak velmi ostražití uživatelé se mohou nechat relativně snadno napálit.
Jedna z podvodných zpráv informuje o zablokování internetového bankovnictví, tedy služby Servis 24. „Vážení kliente České spořitelny, dosáhli jste maximálního možného počtu pokusů o přihlášení do služby Servis 24. Pro odblokování Vašeho účtu se přihlaste zde. Vaše Česká spořitelna,“ tvrdí podvodníci.
Pod slovem zde se přitom ukrývá odkaz na podvodné webové stránky, kde chtějí počítačoví piráti po uživateli zadat přihlašovací údaje k internetovému bankovnictví. Pokud to důvěřivci skutečně udělají, dají kyberzločincům přímý přístup ke svému bankovnímu účtu.
Na odkaz se snaží uživatele přinutit kliknout i další zpráva: „Vážený kliente, právě Vám na Váš účet dorazila neoprávněná platba. Zkontrolujte Váš účet na stránce ceskasporitelna-servis24.cz.“ SMS zprávy na náhodně vybraná telefonní čísla, mohou přitom přijít i lidem, kteří účet u spořitelny vůbec nemají.
Nová hrozba se logicky týká pouze majitelů chytrých telefonů. Starší mobily bez webových prohlížečů a přístupu k internetu totiž nedovedou odkazy v SMS zprávách otevírat.
Útočníci se zaměří na potvrzovací zprávy
Pokud se počítačoví piráti dostanou k přihlašovacím údajům do internetového bankovnictví, jsou jen krůček od vybílení účtu. Stačí, aby se jim podařilo na chytrý telefon propašovat dalšího nezvaného návštěvníka, který dovede odchytávat SMS zprávy pro potvrzení plateb.
To by přitom pro ně nemělo být kdovíjak složité. Číslo své oběti díky první podvodné SMS zprávě s odkazem na falešné stránky spořitelny už mají.
Na podobné zprávy by proto lidé neměli vůbec reagovat. „Důrazně varujeme před jakoukoliv reakcí na tyto výzvy! V žádném případě neklikejte na odkaz v SMS zprávě. Podvodníci by se tak totiž mohli dostat k vašim penězům! V případě jakýchkoliv pochybností nás kontaktujte na bezplatném telefonním čísle 800 207 207,“ varovali zástupci České spořitelny.
Podobně by lidé měli postupovat i v případě, že jim přijde SMS zpráva, ve které se podvodníci budou vydávat za jiný finanční institut. V případě neobvyklého chování chytrého telefonu nebo internetového bankovnictví, by se měli obrátit na svou banku.