Článek
„Váš syn je hospitalizován v nemocnici z důvodu těžké autonehody. Při nehodě došlo ze strany vašeho syna k poškození vozidla se švédskou registrační značkou a tuto škodu je potřeba uhradit. Peníze zašlete přes pobočku pošty, nikomu o tom neříkejte a jednejte rychle,“ zaznělo v jednom z posledních telefonátů z letošního ledna.
Jednaosmdesátiletá žena dostala následně k telefonu zraněného syna, který plakal a žádal matku o pomoc. Seniorka pak vyrazila se 70 tisíci korunami na poštu, kde ji však zarazila pracovnice za přepážkou, protože se jí něco nezdálo. Ohlásila případ policii a ta zjistila, že jde o podvod.
Seniorky vyzrály nad podvodníkem, který se vydával za jejich syna
Podle policie jde o typický případ podvodu, který míří na seniory. Scénáře, které podvodníci při telefonátech používají, se často opakují.
„Dobrý den, jsem ošetřující lékař vašeho vnuka, kterého k nám do nemocnice přivezli s vážným zraněním vyžadujícím nadstandardní léčbu, která není hrazena z veřejného zdravotního pojištění,“ ozve se v dalším případě ve sluchátku. Společným znakem těchto akcí je, že pachatel tlačí na oběť, aby jednala urychleně a bez rozmyslu.
V mnoha případech mají podvody společných více znaků. Dle policie si podvodníci vyhledávají seniory ve veřejných telefonních seznamech, které jsou dostupné na internetu. Hledají staročeská archaická jména, u kterých je vyšší pravděpodobnost, že patří staršímu člověku. Vyhledávají například jméno Božena, Růžena, Květoslava, Zdislava, Drahomíra, Stanislava nebo Bořivoj, Ctibor, Kazimír, Rastislav či Přemysl.
Na Ústecku řádí falešný vnuk, seniorka mu poslala 40 tisíc
Policie se nyní rozhodla na tyto praktiky více zaměřit. „Policie ČR v současnosti pracuje na preventivní aktivitě, která by měla výrazně ztížit vyhledávání kontaktních údajů k osobám ve veřejné databázi 1188. Konkrétní podoba je stále ještě předmětem vyjednávání a půjde o jednu z mnoha aktivit, kterou v této oblasti plánujeme v blízké době realizovat,“ řekl Novinkám mluvčí policejního prezidia Ondřej Moravčík.
Společnost Conectart, která provozuje linku 1188, spolupracuje s policií na preventivním programu. Uvádění jmen a adres se ovšem podle ní řídí zákonem o elektronických komunikacích.
„Pokud by byla ze seznamu odstraněna křestní jména, u řady příjmení jako Novák by již nebylo možné kontakt dohledat. Policie ČR o žádném omezení viditelnosti určitých dat se společností Conectart nejednala, nakonec takovýto zásah by byl i v rozporu s platnou legislativou,“ sdělil Novinkám mluvčí společnosti Martin Šemík.
Žena ležící v nemocnici poslala manželovi údaje do bankovnictví. Přišli o 800 tisíc
Firma ale společně s policií spustila speciálně nastaveného voicebota, který má eliminovat podvodné jednání. „Vyvinuli a implementovali jsme na vlastní náklady unikátní řešení. Jedná se o plně automatizovaného voicebota, který po zvednutí sluchátka sdělí volanému důležité rady, jak podvodný telefonát rozpoznat a jak se při něm a následně po něm zachovat,“ doplnil ředitel Conectart Petr Studnička.
V nahrávce ohrožení senioři mohou slyšet varování, že pokud se někdo v telefonu vydává za jejich příbuzného nebo za lékaře, má si senior tuto informaci raději ověřit nebo kontaktovat policii.
Novinky rovněž oslovily tehdejšího vydavatele Zlatých stránek, které v tištěné podobě nevycházejí od roku 2015, společnost Mediatel. V online katalogu nejsou podle jejich mluvčího Vladimíra Buti již od roku 2016 žádné údaje občanů. Nalézt tam lze jen firmy.
„Není tak možné, aby tyto kontakty mohl kdokoli dnes získat od nás. Jedině kdyby archivoval staré výtisky do roku 2011. Náš vlastní archiv s kompletní sadou historicky vydaných knih jsme po ukončení vydávání Zlatých stránek věnovali do sbírky Národnímu technickému muzeu,“ konstatoval Buťa s tím, že policie společnost v této záležitosti nekontaktovala.