Článek
Zločinecká skupina, složená převážně z korejských a čínských členů, měla propracovaný systém. Mladé Korejce ve věku od 20 do 30 let gang nejprve naverboval a odvezl do Kambodže a Laosu, kde byli intenzivně školeni v podvodných technikách.
Tito podvodníci poté vystupovali podle webu The Korea Times na sociálních sítích jako cizinky korejského původu žijící v zahraničí. Cílem jejich aktivit bylo navázat kontakt s potenciálními oběťmi, které si následně systematicky získávali.
Podle vyšetřovatelů bylo klíčovou součástí podvodu vyvolání důvěry prostřednictvím několikatýdenní konverzace. Během té podvodníci využívali emocionální manipulace, aby oběti přesvědčili k investicím do falešných webových platforem. Tyto investice se pohybovaly od jednoho milionu až po 20 miliard wonů, tedy od 17 tisíc do 343 milionů korun.
Kyberšmejdi vloni vydělali podvody s kryptoměnami téměř 130 miliard Kč
Obětem bylo slíbeno, že jejich peníze zhodnotí, avšak pokud lidé chtěli finance vybrat, byly po nich požadovány další zálohy na údajné daně a poplatky. V okamžiku, kdy oběti tyto částky zaplatily, gang zmizel a zanechal za sebou pouze prázdné sliby.
Napálili se hlavně muži
Vyšetřování případu odstartovalo letos v dubnu, kdy jedna z obětí podvod nahlásila. Policie dosud identifikovala 84 obětí, mezi nimiž převažovali muži ve věku 20 až 70 let. Podle oficiálních informací byla skupina aktivní od letošního ledna, během kterého dokázala od obětí vylákat závratných 122 miliard wonů, tedy více než dvě miliardy korun.
Jihokorejské úřady již obvinily 20 členů gangu z podvodu a organizace zločinecké činnosti. Zároveň intenzivně pátrají po šesti čínských vůdcích této organizace, na které byl vydán zatykač. Na jejich dopadení spolupracuje rovněž mezinárodní policejní organizace Interpol.
Případ opět poukazuje na vzrůstající nebezpečí sofistikovaných internetových podvodů, které dokážou zneužít nejen důvěřivost obětí, ale i technologické nástroje k vytvoření falešné reality.
Jihokorejské úřady varují veřejnost před podobnými praktikami a apelují na obezřetnost při komunikaci s neznámými osobami na sociálních sítích.