Článek
„Poskytuji přístup ke své platformě pro své krajani z mé vlasti. Pro spuštění systému je vyžadována minimální investice ve výši šest tisíc českých korun. Toto je minimální částka, od které systém začne provádět ziskové obchody na akciových a kryptoměnových trzích,“ láká falešný prezident v podvodném videu, které si můžete prohlédnout v úvodu tohoto článku.
Podvodné video vypadá poměrně zdařile, vydává se za reportáž televize CNN Prima News. Tato stanice, a pochopitelně ani sám prezident, ale nemá s podvodníky nic společného. Jde o deepfake, kdy hlas i postavu Pavla vytvořila umělá inteligence (AI).
Reagovat na tato videa na sociálních sítích – či dokonce investovat jakékoliv peníze – by uživatelé v žádném případě neměli.
Falešný Babiš řádí na sítích. Z lidí tahá velké peníze
Někteří uživatelé se ale mohou nechat snadno zmást. Hlas a intonace se skutečně podobají prezidentovi, stejně jako gestikulující postava na videu. Hned v úvodu si nicméně uživatelé mohou všimnout špatného skloňování.
S rozmachem AI je navíc jen otázkou času, než budou podvodná videa ještě kvalitnější. A pak už bude pro běžného uživatele velmi těžké odhalit, že jde o podvod.
Zkoušeli to i s Babišem
Jde prakticky o stejný podvod, před kterým Novinky.cz varovaly již v uplynulém týdnu. Tehdy se však ve videích vytvořených AI objevoval právě Andrej Babiš.
Podobná videa se šíří velmi často prostřednictvím sociálních sítí formou reklamy. Novinky.cz jich zachytily hned několik a všechny nahlásily administrátorům Facebooku, aby je mohl zablokovat. To se nakonec skutečně stalo, ale mezitím se vyrojily totožné podvodné reklamy na úplně jiných účtech. Podvodníci jsou v tomto ohledu zkrátka daleko rychlejší než administrátoři.
Podvodníci navíc častěji zobrazují tato podvodná videa prostřednictvím reklamy na mobilních telefonech. Snaží se tedy využít toho, že obrazovka smartphonu je menší, a tedy drobných chyb si na ní nevšimnou uživatelé tak snadno jako na velkém displeji u stolního počítače či notebooku.
Co je to deepfake?
Deepfake je zdánlivě reálný, umělou inteligencí vytvořený obraz, zvuk nebo video. Na pravdě se ovšem tento materiál nezakládá.
Technologie deepfake, složenina ze slov deep learning (hluboké učení, disciplína v rámci strojového učení) a fake, využívá umělé inteligence, která pomocí algoritmů a velkého množství zdrojových fotografií dokáže vytvořit model obličeje člověka, aniž by ho bylo potřeba skenovat.
Na začátku peníze nechtějí
Už v předchozích letech se doslova roztrhl pytel s falešnými články, které imitovaly i vzhled zpravodajského portálu Novinky.cz. Podvodníci v nich taktéž vyzývali k investicím pod hlavičkou známých osobností a politiků, načež slibovali pohádkové zbohatnutí.
Aktuální vlna podvodných videí povyšuje prakticky na chlup stejný podvod na úplně novou úroveň. Po kliknutí na odkaz ve videu ale už podvod pokračuje úplně stejně, jako přes kopírák. Nejprve chtějí kyberšmejdi od důvěřivců kontaktní údaje, aby je mohli údajně zaregistrovat.
Falešní novináři opět v akci. Takhle důvěřivce oškubou
Aby důvěřivce kyberzločinci co nejvíce zmátli, nechtějí po něm v některých případech vyplňovat okamžitě čísla kreditních karet ani odesílat žádné peníze. Vše začíná registrací na dané platformě, načež má uživatele kontaktovat správce platformy. Teprve s jeho pomocí jsou pak z důvěřivců vylákány peníze. Nemusí je přitom kontaktovat pouze e-mailem, ale klidně i telefonicky.
Uživatelé by neměli v žádném případě své osobní informace do registračního formuláře vyplňovat. Pokud tak učiní, měli by se vyvarovat následné komunikace se správcem platformy a odesílání jakýchkoli finančních prostředků.
Zákeřné reklamy
V galerii níže naleznete ukázky dalších podvodných článků, které se v posledních měsících objevily na síti. Některé jsou zdařilejší, jiné kopírují pouze logo serveru Novinky.cz. Nejčastěji se podvodné články šíří jako reklama na sociálních sítích.
„Průběh útoku je prakticky vždy stejný. Útočníci se v reklamě snaží zaujmout nějakým bombastickým titulkem, který je však smyšlený. A je jedno, zda se bavíme o investování do technologických společností či pikantnostech ze světa celebrit,“ varovali již dříve bezpečnostní experti antivirové společnosti Eset.
Podvodné články se samozřejmě nešíří pouze na Facebooku, podle Esetu kyberšmejdi zneužívají také reklamní systém Google AdSense. Podvodný článek je tak často distribuován prostřednictvím reklamního odkazu i na regulérních webech, jako je například YouTube.