Článek
NBC News sestavila seznam 80 článků z kategorie „fake news“ o zdraví, které na různých internetových platformách nasbíraly nejméně 25 000 sdílení, komentářů a reakcí. Padesátka těch nejúspěšnějších si údajně dohromady připsala více než 12 milionů takových interakcí.
Autoři analýzy dopěli k závěru, že nejpopulárnější byly v uplynulých 12 měsících manipulace týkající se rakoviny a léčby této nemoci. Žebříčku vévodí dubnový článek z webu Natural News s titulkem: „Rakovinový průmysl nehledá lék, je příliš zaneprázdněn vyděláváním peněz“.
Internetové firmy lépe bojují s dezinformacemi, mají ale ještě rezervy
Text, jehož autor obviňuje blíže nespecifikovaný spolek lékařů, vládních agentur a výrobců léčiv ze zatajování léku na rakovinu, nasbíral celkem 5,4 milionu interakcí, přičemž největší úspěch měl na Facebooku. Web Natural News měl na sociální síti skoro tři miliony fanoušků, než byla jeho stránka v červnu zrušena za šíření „zavádějících a nepřesných informací“.
Velký ohlas měly také články, které doporučovaly marihuanu jako lék na rakovinu, v podobném kontextu byly propagovány datle, bezinky, nejrůznější bylinky, česnek či šťáva z listů papáje. Přes 800 000 interakcí vygenerovala falešná zpráva o tom, že zázvor je při léčbě rakoviny „10 000krát účinnější než chemoterapie“.
Kromě rakoviny byly častým motivem zdravotnických dezinformací také účinky vakcín či fluoridů, přičemž v některých případech podle NBC News falešné zprávy zastínily důvěryhodné zpravodajství. „Dezinformace o zdraví byly letos velkým tématem. Sociální média pod tlakem ze strany zákonodárců, odborníků a aktivistů dramaticky měnila svá pravidla s cílem zakázat nebo omezit šíření nepravdivých tvrzení o zdraví, které více než deset let nebyly potlačovány,“ shrnuje americká televize.
Dezinformace jsou velký byznys, tvůrci falešných zpráv si přijdou na miliardy
Například Youtube v lednu oznámil, že bude uživatelům méně doporučovat mimo jiné videa o „podvodných zázračných lécích na závažná onemocnění“. Podle zářijové reportáže BBC nicméně algoritmus platformy stále takový obsah propagoval, přičemž se u videí zobrazovaly reklamy na zavedené značky. Sociální síť Instagram zase ohlásila tažení proti „hashtagům“ používaným k šíření dezinformací o očkování, o „pokrocích“ v této souvislosti hovoří také Facebook.
Nově společnost Marka Zuckerberga zakročila proti sérii zavádějících reklam, které se snažily spojovat jistý lék na prevenci viru HIV se závažným poškozením kostry a ledvin. O případu informoval list WP, podle něhož Facebook reagoval na záplavu apelů ze strany aktivistů, odborníků a vládních činitelů. Ti se obávali vytvoření podhoubí pro „krizi veřejného zdraví“.
První varování prý přišla už v září, sociální síť ale přijala opatření až na konci minulého týdne. V tichosti začala některé z reklam označovat za obsah porušující její pravidla. Sdělení byla podle všeho placená stránkami napojenými na právníky, kteří žalují výrobce daného léku za údajnou újmu způsobenou klientům. Podle WP reklamy nastřádaly miliony zhlédnutí a mnohé z nich zadavatelé deaktivovali ještě před zásahem administrátorů.