Článek
„Každoročně vidíme, že nejkritičtější období je od října do ledna, kdy probíhají vánoční nákupy a velké slevové kampaně. Reklamace přicházejí i v lednu, a to kvůli pozdnímu doručení nebo nedodání zboží,“ řekl manažer banky Jiří Poláček.
Existuje podle něj celá řada varovných signálů, které mohou naznačovat zvýšené riziko podvodného jednání a potenciálních komplikací spjatých s nákupem. „Pokud nakupující narazí na podezřele nízké ceny, měl by určitě zpozornět,“ uvedl. Je proto podle něj vhodné nakupovat jen na ověřených e-shopech a orientačně si cenu zboží ověřit třeba na srovnávačích.
Nezabezpečená platební brána pak může indikovat, že citlivé osobní údaje jedince nejsou dostatečně chráněné. „Zcela specifickou kategorii tvoří nákupy v třetích zemích, kde se lze setkat s nečekaně dlouhou dodací dobou a získání prostředků v rámci reklamačního řízení může být velmi složité a nákladné,“ dodal.
Kyberpodvodů přibývá. Nahrávají tomu i zastaralé telefony, varují banky
Obchod je vhodné si proklepnout
Pravidel, která by se měla při on-line nákupech dodržovat, je samozřejmě daleko více. Primárně bychom měli nakupovat z ověřených e-shopů.
Pokud se už rozhodneme vyzkoušet nový e-shop, měli bychom si nejprve zjistit, jaké je jeho hodnocení a všeobecné obchodní podmínky pro nákup. Vodítkem mohou být v tomto ohledu například nákupní rádci, jako je Zboží.cz. U konkrétních obchodů totiž uživatelé často sdílejí své zkušenosti s obchodem, a to pochopitelně i ty negativní.
Recenze konkrétních prodejců je možné vyhledat také ve službě Firmy.cz. Užitečné jsou také stránky České obchodní inspekce (ČOI), na kterých je pravidelně aktualizován seznam internetových obchodů, na které by si uživatelé měli dávat pozor.
„Pokud nakupujete na neznámém e-shopu, především si ho pořádně prověřte na internetu, doporučujeme použít i jednorázovou virtuální kartu,“ podotkl Petr Zíma, manažer pro klientskou bezpečnost z České spořitelny.
Pokud jde o falešné dopravce, zaznamenala loni Moneta Money Bank 60 procent celkového ročního objemu ztrát v kategorii podvodů souvisejících s dopravci právě před Vánocemi. Letos je ale situace podle něj přece jen o něco lepší, ztráty jsou zatím v porovnání s loňským rokem pětinové.
Podvody na bazarech
Ještě složitější jsou nákupy na internetových bazarech, i když se to nemusí na první pohled zdát. Pro podvodníky jsou totiž doslova zlatý důl. „V posledních letech jsme svědky razantního nárůstu kriminality páchané v kybernetickém prostoru, konkrétně jde zejména o podvodné jednání. Útoky pachatelů jsou čím dál sofistikovanější a častější,“ varoval Ondřej Kapr, rada odboru hospodářské kriminality Policejního prezidia ČR.
Senior z Olomoucka investoval dvakrát. Podvody prokoukl až při sledování televize
A jak takový podvod na internetovém bazaru vlastně probíhá? „První scénář probíhá tak, že scammer zveřejní na internetovém bazaru inzerát o prodeji zboží a čeká, až se mu někdo ozve. Poté lovec oběti zašle v podvodné SMS zprávě nebo e-mailu odkaz na falešnou webovou stránku, kde má oběť provést platbu za zboží,“ popsal průběh podvodu Radek Jizba, expert z výzkumného týmu pražské pobočky antivirové společnosti Eset.
„Po vyplnění údajů útočníci okradou oběť o částku za zboží. Případně se lovec pokusí od oběti zjistit údaj o zůstatku na jejím bankovním účtu a následně se pokusí ukrást právě tuto částku,“ doplnil Jizba.
Podle něj je častý také druhý scénář, při kterém útočníci na bazarech svoje oběti sami aktivně vyhledávají a předstírají zájem o nabízené zboží. „Při domluvě o koupi zboží ale požadují zaplacení jistiny pro případ, že by mu prodávající nic neodeslal nebo balíček přišel poškozený. Falešnou platební bránu potom vydávají za úschovnu peněz, kterou má ve správě daný on-line bazar,“ konstatoval bezpečnostní expert s tím, že důvěřiví uživatelé takto mohou přijít o peníze.
Oberou i prodávajícího
O peníze tedy na internetovém bazaru můžeme přijít i ve chvíli, kdy nějaké zboží nabízíme k prodeji. Nejde přitom o fantazírování bezpečnostních expertů, i takové případy v policejních statistikách bohužel nalezneme.
Policie upozorňuje na podceňování rizika, kdy pachatelé paradoxně neokrádají kupujícího, ale prodávajícího.
„Je potřeba se zamyslet nad celou situací a nenechat se zatlačit do vyzrazení citlivých údajů či potvrzení nesmyslných transakcí. Musíme si uvědomit, že v tomto prostředí může mít i menší chyba značné následky. Kupující k zaslání transakce nikdy nepotřebuje informace z vaší platební karty včetně PIN. Vždy by mu mělo stačit číslo vašeho účtu,“ varoval Ondřej Kapr, rada odboru hospodářské kriminality Policejního prezidia ČR.