Článek
Většina škodlivých kódů zaměřujících se na počítače od Applu spadá totiž do kategorie adwaru. V lednu podle antivirové společnosti Eset tvořily útoky tohoto typu škodlivých kódů 40 %.
„První letošní čísla v naší statistice opět potvrdila, že adware zůstává na platformě macOS nejčastější strategií, s jejíž pomocí se útočníci pokoušejí dostat k uživatelům a jejich datům. Je to díky tomu, že není tolik nebezpečný jako například trojské koně, a uživatelé mu tudíž nevěnují takovou pozornost – nevidí například nic závažného na agresivní a obtěžující reklamě kromě toho, že jim taková reklama překáží, a nepokládají ochranu před adwarem za důležitou. Tím se samozřejmě stává ideálním k útokům,“ vysvětlil Jiří Kropáč, vedoucí virové laboratoře Esetu v Brně.
Prvenství přitom ve statistikách patří stejně jako v předchozím měsíci adwaru Pirrit s více něž pětinovým podílem. Pokud se zabydlí tento nezvaný návštěvník v zařízení, obtěžuje uživatele vyskakujícími reklamními okny nebo tím, že vkládá odkazy do webového obsahu či zvýrazňuje při prohlížení webových stránek některá slova.
Adware dál terorizuje majitele počítačů od Applu
Může stahovat další škodlivé kódy
„V nejhorším možném scénáři pak může vést ke stažení škodlivého kódu, který je již přímým rizikem pro osobní data uživatelů. Malware přitom není v případě adwaru jediným rizikem pro naše údaje. Sám adware může například sledovat naše chování na internetu,“ varoval Jirkal.
Nejde přitom o jediný adware, na který mohly v prvním měsíci letošního roku uživatelé narazit. „Vedle adwaru Pirrit se v lednu objevily reklamní škodlivé kódy, které jsou rizikem hlavně kvůli tomu, že zneužívají legitimní online nástroje. Adware MaxOfferDeal ke svému šíření využívá optimalizaci pro vyhledávače (SEO) a díky tomu dokáže uživateli nabídnout výsledky vyhledávání s nabídkami aplikací nebo programů, které využívá ke své distribuci,“ konstatoval bezpečnostní expert.
„Adware MacSearch se zase šíří v podobě rozšíření internetového prohlížeče Safari, Firefox nebo Chrome a sleduje chování uživatele na internetu – zpravidla to, jaké stránky navštěvuje, jak dlouho na nich tráví čas nebo jaké zboží nakupuje online,“ prohlásil Kropáč.
Zdůraznil přitom, že adware se nejčastěji dostane do zařízení tak, že ho uživatelé sami stáhnou. „Například hledají hry nebo aplikace mimo oficiální obchody, ve kterých jsou placené nebo již nedostupné. A jakmile si adware stáhnou, ten následně pokračuje v akci – může uživatelům nabízet při vyhledávání podvržené výsledky vyhledávání, zacílit na ně další sponzorovanou reklamou, stahovat další doplňky do prohlížečů, další adware atd. Zůstává přitom v zařízení dlouho skrytý, vše provádí nenápadně a odhalit ho není úplně snadné. Tím je srovnatelným rizikem s jinými škodlivými kódy,“ uzavřel Kropáč.
TOP 5 hrozby v ČR pro platformu macOS – leden 2023 | |
---|---|
1. | OSX/Adware.Pirrit (21,28 %) |
2. | OSX/Adware.MacSearch (6,38 %) |
3. | OSX/Adware.MaxOfferDeal (6,38 %) |
4. | OSX/Adware.Bundlore (3,19 %) |
5. | OSX/TrojanDownloader.Agent (2,13 %) |