Článek
Kyberzločinci jsou zdatní manipulátoři, kteří často zneužívají lidské důvěry, strachu, respektu k autoritám a také potřeby pomáhat druhým. O tom se mohli lidé přesvědčit opakovaně při nejrůznějších phishingových kampaních.
Kampaň popsaná Avastem se nedávno šířila formou podvodných reklam na YouTube a Instagramu. „Ve videích se objevuje dítě, které tvrdí, že je vážně nemocné rakovinou, a naléhavě žádá o pomoc s financováním své léčby. Tato videa jsou ve formě ruštiny s anglickými, francouzskými, španělskými a ukrajinskými titulky a šíří se v různých verzích,“ konstatoval bezpečnostní expert Avastu Luis Corrons.
Mareš, Železný i Musk. Podvody s celebritami se šíří jako lavina
Dojemný příběh
Všechna tato videa vyprávějí podle něj dojemný příběh malého chlapce se jménem Semion, jehož rodina údajně nemá dostatečné finanční prostředky na léčbu jeho rakoviny. Podle nich je čas na záchranu Semionova života již velmi omezený, a pokud nedostane léčbu do dvou týdnů, bude příliš pozdě.
Videoklip odkazuje na dárcovskou stránku, která nabízí několik možností, jak mohou lidé Semionovi přispět. Patří sem bankovní převod nebo online platba prostřednictvím speciálních balíčků s dojemnými názvy, jejichž cena může dosáhnout až 10 000 eur (skoro 240 000 Kč).
„V tuto chvíli činí dary vybrané v novém podvodu více než 181 tisíc eur, tedy více než čtyři miliony korun, a toto číslo každý den roste. Výzkumníci Avastu dotyčný youtubový kanál nahlásili a vyzývají uživatele, aby do kampaně nepřispívali a dávali si na podobné crowdfundingové reklamy pozor,“ podotkl Corrons.
Organizace nereagovaly
Podvodníci se snaží podle Avastu předstírat, že jsou součástí organizace World Champions EU, která je spojena s izraelskou organizací World Champions. Ani jedna organizace však na žádost o komentář nijak nereagovala.
„Jde-li o dárcovství, je důležité si před převodem peněz ověřit pravost organizace, abyste měli jistotu, že opravdu pomáháte tomu, kdo to potřebuje. Doporučujeme vždy navštívit přímo oficiální webové stránky důvěryhodných organizací a přispět tam, místo abyste reagovali na výzvy k darům prostřednictvím e-mailů, videí nebo reklam na sociálních sítích,“ uzavřel bezpečnostní expert.
Už v roce 2022 výzkumníci Avastu narazili na podobnou kampaň, velmi pravděpodobně od stejné skupiny se sídlem v Izraeli, jejíž videa měla milion shlédnutí a lidé v ní darovali přes 650 tisíc dolarů (v přepočtu zhruba 14 milionů korun).