Článek
Podle oficiálního prohlášení Mastercardu tato akvizice „posílí schopnosti společnosti v oblasti detekce a prevence kybernetických útoků“, které v poslední době nabírají na intenzitě a sofistikovanosti. „Tato akvizice nám umožní lépe a rychleji analyzovat kybernetické hrozby a zároveň na ně efektivněji reagovat,“ uvedla firma v tiskové zprávě.
Mastercard již nějakou dobu úzce spolupracuje s Recorded Future na vývoji služeb, které by umožnily finančním institucím lépe předpovídat a identifikovat hrozby související s platebními kartami. Od spuštění této služby na začátku roku se podle Mastercardu zdvojnásobila rychlost identifikace případů zneužití karet, což významně přispělo ke snížení rizika finančních ztrát.
Recorded Future má více než 1900 zákazníků ze 75 zemí světa, a to včetně vládních organizací ze 45 států. Díky této globální přítomnosti má Mastercard možnost rozšířit své působení na poli kyberbezpečnosti nejen v soukromém sektoru, ale i v oblasti vládních služeb.
Insight Partners, současný vlastník Recorded Future, získal kontrolní podíl v této společnosti již v roce 2019, kdy investoval více než 780 milionů dolarů (17,68 miliardy Kč). Podle plánu by měla být akvizice dokončena během prvního čtvrtletí příštího roku.
Atraktivní cíl pro hackery
V současném digitálním věku se zvyšuje riziko kybernetických útoků. Mastercard je přitom pro kyberšmejdy atraktivním cílem, protože ročně zpracovává transakce v hodnotě devíti bilionů dolarů (203,97 bilionu Kč).
Rychlý rozvoj nových technologií s sebou přináší i nová bezpečnostní rizika, jako jsou útoky hackerů či škodlivého softwaru, známého jako ransomware. Tento druh malwaru zašifruje data obětí a poté požaduje výkupné za jejich obnovení.
Vzhledem k tomu, že útočníci neustále hledají nové a sofistikovanější způsoby, jak zneužívat moderní technologie, Mastercard aktivně investuje do AI nástrojů, aby mohl efektivněji detekovat podvody s platebními kartami a ochránit své klienty.
Útoků na klienty českých bank přibylo
Česká bankovní asociace (ČBA) zaznamenala letos zvýšený počet kybernetických útoků zaměřených na klienty bank. V meziročním srovnání jde o 37procentní nárůst. Jen za prvních sedm měsíců tohoto roku se stalo obětí hackerských útoků 49 436 klientů.
Škody způsobené kyberšmejdy dosáhly dechberoucích 845 milionů korun, což je o devět procent více než ve stejném období loňského roku. Přesto se průměrná výše škody na jednoho klienta meziročně snížila z loňských 21 439 Kč na současných 17 083 Kč.
Tento pozitivní vývoj přičítá ČBA zejména zvýšené edukaci veřejnosti o rizicích kybernetických podvodů. „Banky dlouhodobě investují do ochrany svých klientů a do prevence odhalování podvodů. Umělá inteligence se stává stále důležitějším nástrojem, který nám pomáhá rychle a efektivně identifikovat hrozby a minimalizovat jejich dopady,“ prohlásil prezident asociace Jan Juchelka.
Zdůraznil však, že umělou inteligenci (AI) stále častěji zneužívají také kyberšmejdi, kteří ji využívají k vytváření stále sofistikovanějších podvodů. Novinky.cz například v minulosti opakovaně varovaly před deepfaky, tedy podvodnými videi vytvořenými AI, která lákají z důvěřivců peníze.