Článek
„Digitalizace finančních služeb přináší klientům bank nejen výhody, jako například zjednodušení a zrychlení převodu peněz, ale i rizika,“ varoval viceguvernér ČNB Jan Frait na pondělní tiskové konferenci s tím, že kvůli zrychlení finančních služeb se zároveň zkracuje doba, kdy podvedení mohou přijít o peníze.
Podle něj by tedy lidé měli být u nevyžádaných telefonátů či e-mailů daleko obezřetnější než dříve. ČNB zdůraznila, že jen v prvním čtvrtletí tohoto roku se přihlásila už zhruba polovina podvedených ve srovnání s tím, kolik bylo přihlášeno za celý loňský rok.
Lidé přišli o miliony korun. Podvodů jménem Škody Auto přibývá
Každý den ČNB přijímá na zelené lince pět až deset telefonátů od podvedených, kteří se ptají, jak postupovat poté, co se stali obětí útoku. Škoda, kterou podvodníci způsobují, může být i v milionech korun, když podvodníci jménem své oběti přijmou úvěr a následně peníze převedou na vlastní účet.
Frait upozornil, že oběťmi útoků nejsou pouze běžní jedinci, ale také podnikatelé, samosprávy nebo neziskové organizace. „Podvodníci profesionalizují scénáře útoků a způsob, jak dokážou využívat manipulativní techniky,“ řekl viceguvernér ČNB.
Podle něj ČNB opakovaně zaznamenala případy, kdy se podvodníci vydávali za členy bankovní rady. Kyberzločinci se nejčastěji snaží přimět svou oběť, aby sama autorizovala platbu ve svém mobilním bankovnictví. Často se snaží lidi zmanipulovat a přesvědčit, že potvrzují příchozí platbu na svůj účet, zatímco ve skutečnosti odesílají peníze podvodníkovi. Další technikou je vylákání přístupových údajů, aby podvodníci mohli sami nakládat s účtem poškozeného.
Nejčastější podvody
Banka zároveň představila vzdělávací web Peníze na útěku, na kterém upozorňuje na podvodné praktiky a radí, jak se podvodníkům bránit. Pracovníci ČNB například upozorňují, že podvodníci se snaží získat důvěru lidí nebo v nich vyvolat strach, aby je mohli zmanipulovat k vydání jejich údajů a následně je obrat o peníze.
Centrální banka proto apeluje na lidi, aby při jednání o penězích nepospíchali, vždy si ověřovali informace a chránili svá data a citlivé údaje. Pokud se někdo stane obětí podvodníků, měl by co nejrychleji kontaktovat svou banku a zablokovat své platební prostředky. Zároveň by měl informovat policii.