Článek
Nejde přitom o žádný planý poplach, přesně takovým způsobem připravili kyberšmejdi jednoho důvěřivce z Plzeňska o 850 tisíc korun. Případem se již zabývají tamní kriminalisté specializující se na kybernetickou kriminalitu.
„V těchto dnech přijali oznámení muže, kterého kontaktoval falešný pracovník jednoho z mobilních operátorů a v rámci digitalizace mu nabízel přechod z klasické SIM karty na eSIM. Do SMS zprávy mu poté přišel kód, který ‚operátorovi‘ nadiktoval,“ popsala průběh podvodu Brožová.
Právě to byla ale největší chyba. „Podvodník tím převzal kontrolu nad celým telefonním číslem poškozeného, čímž byl následně schopen vstoupit do internetového bankovnictví,“ konstatovala policejní mluvčí s tím, že kyberšmejdi následně muži vybílili účet.
Co je eSIM?
Zkratka eSIM vychází z anglického „embedded SIM“, tedy vestavěná SIM. Jde o modernějšího nástupce SIM karet, standard eSIM však nyní podporuje pouze úzký okruh zařízení. Většina z nich navíc zvládá pracovat jak s klasickou SIM kartou, tak s eSIM.
eSIM je v podstatě elektronická součástka, která se zabudovává do zařízení už během jeho výroby. Hlavní výhoda spočívá v tom, že výrobcům šetří prostor pro kontakty a rámeček na klasickou SIM kartu. Díky tomu mohou být zařízení kompaktnější, eSIM se používá nejen u chytrých telefonů, ale například i u nositelné elektroniky.
Pokud máte zařízení podporující eSIM, stačí do něj stáhnout zařízení eSIM profil obsahující všechny potřebné informace pro připojení k mobilní síti včetně vašeho telefonního čísla. To vše je možné na základě aktivačního kódu, který obdržíte od operátora.
Nebezpečný trojan útočí v Česku. Lidem odčerpává potají peníze přes SMS
Operátor nikdy změnu nepožaduje sám
„V souvislosti s tímto novým typem podvodu upozorňujeme veřejnost, že pokud jste si o eSIM kartu nepožádali a byli jste osloveni ‚mobilním operátorem‘ k její výměně, s největší pravděpodobností se jedná o podvod,“ doplnila Brožová.
Operátor totiž nikdy nepožaduje změnu ze SIM karty na eSIM sám od sebe, výměna je možná pouze na základě žádosti zákazníka.
„Nikdy nesdělujte kódy, které vám přijdou, dalším osobám ani pracovníkům mobilního operátora. Tyto kódy primárně slouží ke změnám prováděným klienty přímo, například prostřednictvím aplikací či internetu, kdy je třeba si číst celý text předmětné zprávy a věnovat mu zvýšenou pozornost,“ poradila mluvčí.
Pokud mají lidé při hovoru podezření, že hovoří s podvodníkem, měli by jej okamžitě ukončit a kontaktovat svého operátora na oficiálním čísle. S jeho pomocí mohou pravost informací snadno ověřit. „Nikdy nevolejte zpět na telefonní číslo, ze kterého přišel pochybný telefonát,“ zdůraznila Brožová.
Policie sestavila i sérii tipů, které by lidé měli dodržovat, aby se nestali obětí podvodníka. Naleznete je v tabulce níže:
Jak se nestát obětí podvodníka? Tři tipy od policie
- Nikdy nikomu nesdělujte informace o vašich pinech, heslech, přístupových údajích - policie, banka ani mobilní operátor je nikdy nepotřebují.
- Nikdy se nenechte vmanipulovat do časové tísně, nechte si čas na rozmyšlenou, pokud se vám cokoli nezdá, neváhejte a kontaktujte svoji banku nebo mobilního operátora.
- Nikdy nikomu cizímu nepovolujte vzdálený přístup do vašeho počítače nebo mobilního telefonu.