Článek
Velká část podvodů se odehrává prostřednictvím zpráv přes e-mail, SMS nebo chatovací aplikace typu Messenger. V nich lidem přicházejí odkazy na fiktivní zásilku, kterou má doručit kurýrní služba.
„Při kliknutí na odkaz v nich se ocitnou na podvodné přihlašovací stránce či platební bráně, která chce přihlašovací údaje do internetového bankovnictví nebo z platební karty,“ upozornil Petr Vosála z ČSOB.
„Chceme zajistit bezpečnost vašeho účtu.“ Kyberšmejdi zkouší nový trik
Ověřovat, neklikat
Pokud přespříliš důvěřivý klient takové údaje poskytne, zmocní se jich podvodník a zneužije je k odcizení peněz z účtu.
Lidé by proto neměli na odkazy, které jim tímto způsobem přijdou, klikat. Pokud si nejsou jisti, měli by si věc ověřit telefonicky u dopravce nebo známého, od nichž zpráva údajně přišla.
Napálit se ale mohou i tehdy, když si vyberou zboží na podezřelém e-shopu, který neznají. „Pečlivě ověřte věrohodnost prodejce. Zaměřte se na podobu webových stránek, jejich jazykovou úroveň, na obchodní podmínky a kontaktní údaje. Název domény lze ověřit i v seznamu rizikových e-shopů, který zveřejňuje Česká obchodní inspekce,“ uvedla Eva Svobodová z pojišťovny Uniqa.
Vždy ověřte, zda vás web navádí na bezpečnou platební bránu a zda je pro platbu využíváno zabezpečení 3D Secure.
Pokud si lidé nejsou ani pak zcela jisti, měli by zboží nakupovat jen na dobírku. Pokud ale využijí on-line platbu, je vhodné si všímat, zda přenos dat probíhá na zabezpečených protokolech typu https a TLS/SSL. To lze zjistit v příkazovém řádku prohlížeče, kam se píše webová adresa.
„Vždy ověřte, zda vás web navádí na bezpečnou platební bránu a zda je pro platbu využíváno zabezpečení 3D Secure. Neukládejte data o kartě pro pohodlný příští nákup,“ zdůraznila Svobodová.
Pokud přitom lidé zaplatí za nedodané nebo silně poškozené zboží na e-shopu kartou, mají šanci získat peníze zpět za pomoci služby chargeback.
Jestliže klasická reklamace selže, anebo není z rozumných důvodů možná, banka, která vydala platební kartu a u níž transakce proběhla, při něm bude požadovat doklad o koupi, případně neúspěšnou komunikaci s prodejcem. Reklamaci umí vyřídit v řádu dnů.
Nákup mimo Evropu
Svá úskalí má i nákup na mimoevropských e-shopech. Ty samozřejmě nejsou ve své většině podvodné, ale i tak se může nákup oproti původně uváděné ceně prodražit.
„Cena, kterou člověk vidí na čínském e-shopu, není ta, kterou celkově zaplatí. Pokud je zboží za víc než 150 eur, odvede se clo a následně i daň z přidané hodnoty. A to nejen z ceny, ale i ze cla a obvykle i dopravy,“ uvedla Ivana Pícková z Banky Creditas.
Lyžařská bunda tak vyjde oproti ceníku více než o třetinu dráž, hračky více než o čtvrtinu, mobilní telefony o pětinu. Při ceně do 150 eur se platí jen DPH.
Při platbě je ideální použít virtuální kartu v mobilní aplikaci, která je oddělená od karty k hlavnímu účtu. Svou roli hraje i kurz, protože třeba při platbě ekvivalentu 10 tisíc korun v čínské měně může být kurzový rozdíl mezi českými bankami značný. Je třeba si také ověřit, jaké podmínky a termíny jsou pro reklamaci zboží.