Článek
Z nejlidnatější země světa pochází 16 procent odeslaných spamů. Druhá příčka v tomto nelichotivém žebříčku patří Spojeným státům (13 procent) a třetí pak Rusku (7 procent). Jako svůj cíl si přitom tvůrci nevyžádaných e-mailů nejčastěji vybírají příjemce v Německu (12 procent), Vietnamu (6 procent) a Rusku (5 procent).
Podle bezpečnostních expertů jsou spamy často podceňovanou hrozbou. „Dokáží přitom šířit účinný malware se širokým dosahem, a to pomocí metod sociálního inženýrství, podvodů a psychologické manipulace,“ prohlásila Maria Vergelisová, bezpečnostní odbornice ze společnosti Kaspersky Lab.
Nevyžádané e-maily jsou přitom velmi často cíleny. Konkrétně je kyberzločinci rozesílají vždy v souvislosti s nějakou zajímavou událostí, aby skutečně měli šanci, že se jejich obsahem nechá oběť zlákat a skutečně zprávu otevře. Nejčastěji jde přitom o nejrůznější phishingové útoky.
Kyberzločinci rybaří
Pojem phishing je možné přeložit do češtiny jako rybaření. Útočníci si totiž podobně jako rybáři skutečně počínají. Při této technice trpělivě vyčkávají na své oběti, aby je mohli nalákat na nějakou návnadu – například výhru či finanční hotovost.
Od důvěřivců pak vylákají klidně i hesla, čísla kreditních karet nebo jiné údaje. Uživatelé tak nevědomky pomáhají počítačovým pirátům ovládnout jejich účet nebo klidně i umožní ukrást peníze přes internetové bankovnictví.
„Útočníci v podvodných e-mailech velmi často zneužívají jména známých firem a značek, čímž zvyšují jejich účinnost. Značky se tak v jejich rukách stávají efektivní zbraní, protože útočníci díky jejich dobré pověsti oklamou nic netušící uživatele,“ uzavřela Vergelisová.
Spam je nelegální
Spam je v České republice nelegální a pravidelně za odesílání nevyžádaných e-mailů uživatelům, kteří o to nestojí, padají pokuty. Úřad pro ochranu osobních údajů uložil například předloni společnosti Eurydikapol rekordní pokutu ve výši 4,25 milionu korun za šíření nevyžádaných obchodních sdělení.
Rekordní výši přispěl také fakt, že firma i přes zahájenou kontrolu nadále nevyžádaná obchodní sdělení zasílala a nedbala tak na upozornění strážců osobních údajů. Předchozí nejvyšší pokutu 1,9 miliónu korun úřad uložil v roce 2015 společnosti Traffic7.
Může se vám hodit na Zboží.cz: