Článek
Bezpečnostním expertům dělal Pirrit vrásky na čele už v první polovině letošního roku, například v květnu jeho podíl mezi ostatními hrozbami pro platformu macOS činil rekordních 35,4 %. S letními měsíci ale přišlo ochlazení. V červnu činil podíl škodlivého kódu Pirrit jen 13,1 % a v červenci dokonce jen 9,3 %.
Už v srpnu ale dal o sobě znovu vědět, když jeho podíl činil 16,4 %. V září to bylo dokonce ještě téměř dvakrát více, přesně 28,9 %. V říjnu podíl tohoto nezvaného návštěvníka činil sice jen 20 %, stále jde však s velkou převahou o nejrozšířenější hrozbu, která cílí na počítače s logem nakousnutého jablka.
Pět virů, které terorizují počítače od Applu nejčastěji
Adware nepodceňovat
Do svého zařízení pustí lidé tohoto nezvaného návštěvníka sami. „Adware Pirrit je klasickým zástupcem kódů zobrazujících agresivní reklamy. Uživatelé ho většinou stáhnou do zařízení sami a dobrovolně, často jako součást jiných programů nebo her, které útočníci nabízejí v obchodech třetích stran nebo na různých internetových úložištích zdarma či ve výhodných balících,“ vysvětlil Jiří Kropáč, vedoucí virové laboratoře Esetu v Brně.
Škodlivé kódy z rodiny adwaru uživatele obtěžují zobrazováním nadměrného množství reklamy. Řada uživatelů proto nepovažuje tyto škodlivé kódy za skutečnou kybernetickou hrozbu, jakou představují například trojské koně či vyděračské viry.
„To se jim ale z dlouhodobého hlediska nemusí vyplatit. Adware je v zařízení těžko odhalitelný a upozorní na sebe většinou až v okamžiku, kdy má zařízení problémy s výkonem a práce na něm je s ohledem na množství zobrazované reklamy nepříjemná,“ podotkl bezpečnostní expert.
Zároveň poukázal i na další rizika: „Po celou dobu své přítomnosti přitom může být adware reálným rizikem pro naše soukromí a naše data – velmi žádané zboží, které má v kyberkriminálních skupinách velkou cenu. Uživatelé by tedy měli investovat do kvalitního zabezpečení a svá data tak náležitě chránit.“