Hlavní obsah

Home office už českým firmám nevadí, bojí se ale ztráty citlivých dat

Novinky, Jan Potůček, eset.cz

Dvě třetiny českých firem nemají problém dovolit svým zaměstnancům práci z domova. Neobávají se přitom ani tak poklesu jejich pracovní morálky, jako spíše ohrožení a ztráty citlivých obchodních dat.

Foto: sxc.hu

ilustrační foto

Článek

Vyplývá to z průzkumu poradenské společnosti PwC Česká republika, který oslovil víc než stovku šéfů nejvýznamnějších tuzemských firem. Ti považují za další velká rizika práce z domova ztrátu motivace a kontaktu s týmem. Naopak takřka bezproblémové je podle nich technické zajištění home office – kvalitního připojení k internetu a vzdáleného připojení k firemním datům.

Práce na dálku začíná být trendem na celém světě a ani Česká republika není výjimkou. V podstatě jde o vzdálenou komunikaci, která nemusí probíhat jen z domova, ale i z kavárny nebo od klienta, či z dopravního prostředku. Zásadní je zajištění kvalitního a bezpečného připojení k internetu, ale také zodpovědné chování zaměstnance.

V ideálním případě by zaměstnanec neměl mít na svém zařízení stažena žádná firemní data.
Petr Šnajdr, bezpečnostní expert společnosti ESET

Pokud totiž pracuje na zařízení, které je firemní a patří zaměstnavateli, měl by respektovat jiná bezpečnostní pravidla, než když používá svůj osobní počítač doma. „To znamená nakládat s tímto zařízením trochu jinak, být obezřetnější, dávat si větší pozor, na jaké stránky přistupuje a proč,“ popisuje Petr Šnajdr, bezpečnostní expert společnosti ESET.

Hlavní odpovědnost ale leží na zaměstnavateli, který by měl správnou bezpečností politikou firmy předcházet situacím, kdy by díky zaměstnanci pracujícímu mimo kancelář mohl do firemního systému vniknout někdo nepovolaný. „V ideálním případě by zaměstnanec neměl mít na svém zařízení stažena žádná firemní data, veškeré využívání těchto dat by mělo probíhat vzdáleně na firemním serveru a tam by také měla být tato data zálohována,“ radí Šnajdr.

Zaměstnavatel by si měl uvědomovat potenciální rizika a postavit se k problému tak, aby většina dat, s nimiž může zaměstnanec pracovat na dálku, byla uložena v bezpečí.

Bezpečnost přenosu dat

„Největším rizikem práce z domova paradoxně není to, že by se zaměstnanec flákal, ale spíše to, že mu budou chybět potřebné informace nebo že nebude v kontaktu s týmem či nadřízeným. Stále významnější otázkou je také bezpečnost přenosu dat, která si se zaměstnavatelem vyměňuje. Samostatnou kapitolou je pak oddělení osobního a pracovního života. Zaměstnanec si musí doma zorganizovat prostor pro práci a nastavit pravidla pro rodinu tak, aby je respektovala,“ vysvětluje expertka PwC ČR Andrea Linhartová Palánová. Ne každému zaměstnanci podle ní může práce na dálku vyhovovat, a tak by k home office měli přistupovat i odpovědní manažeři.

„Ideální kandidát na práci na dálku nejen dokáže ovládat moderní informační technologie, ale má silnou vnitřní motivaci, je samostatný a dokáže si potřebné informace ke své práci sám dohledat. Pracuje rychle a plní své úkoly včas, umí plánovat dopředu a efektivně si organizuje čas. Zároveň nemá potřebu být neustále v kolektivu,“ uzavírá Linhartová Palánová.

Související témata:

Výběr článků

Načítám