Článek
„Spustil jsem vlastní investiční projekt pro vydělávání peněz. Byl vytvořen nejlepšími odborníky z Česka. Je důležité zmínit, že všichni investoři získají možnost vydělávat kolem 170 000 Kč,“ láká falešný Babiš v jednom z videí na sociálních sítích s tím, že na začátek stačí investovat alespoň 6000 Kč.
Především na Facebooku přitom koluje podobné investiční video slibující zázračné zbohatnutí díky nové investiční platformě hned v několika různých verzích. Některé Novinky.cz zachytily a můžete si je prohlédnout v úvodním videu tohoto článku.
Deepfake? Většina Čechů neví, o co jde
Velmi zdařilý podvod
Reagovat na tato videa na sociálních sítích – či dokonce investovat jakékoliv peníze – by uživatelé v žádném případě neměli. Jde totiž o jednoznačný podvod, se kterým předseda hnutí ANO nemá vůbec nic společného. Podvodníci se snaží využít pouze důvěry, kterou Babiš u svých voličů má.
Podvodná videa, která Novinky.cz zachytily, vypadají poměrně zdařile. Jde o deepfake, kdy hlas i postavu Babiše vytvořila umělá inteligence (AI). Hlas a intonace se skutečně podobají předsedovi hnutí ANO, stejně jako gestikulující postava na videu.
Pozornější uživatelé si ale mohou všimnout, že občas hlas nesedí s mimikou tváře během hovoru. I tak jde ale o jeden z nejzdařilejších podvodů, které se v poslední době objevily na sítích.
S rozmachem AI je jen otázkou času, než budou podvodná videa ještě kvalitnější
Podvodníci navíc častěji zobrazují tato podvodná videa prostřednictvím reklamy na mobilních telefonech. Snaží se tedy využít toho, že obrazovka smartphonu je menší, a tedy drobných chyb si na ní nevšimnou uživatelé tak snadno jako na velkém displeji u stolního počítače či notebooku.
S rozmachem AI je navíc jen otázkou času, než budou podvodná videa ještě kvalitnější. A pak už bude pro běžného uživatele velmi těžké odhalit, že jde o podvod.
Co je to deepfake?
Deepfake je zdánlivě reálný, umělou inteligencí vytvořený obraz, zvuk nebo video. Na pravdě se ovšem tento materiál nezakládá.
Technologie deepfake, složenina ze slov deep learning (hluboké učení, disciplína v rámci strojového učení) a fake, využívá umělé inteligence, která pomocí algoritmů a velkého množství zdrojových fotografií dokáže vytvořit model obličeje člověka, aniž by ho bylo potřeba skenovat.
Zastřešují se novináři
Podvodná videa většinou vypadají jako reportáž nějaké televizní stanice – podvodníci takto zneužívají loga například Primy a České televize. Moderátor či moderátorka uvedou investiční platformu jako naprostou novinku, načež předají slovo právě falešnému Babišovi, který ve smyšlené reportáži informuje o všech výhodách.
Podvodníci samozřejmě moc dobře vědí, proč to dělají. Televizními stanicemi se snaží u lidí vzbudit pocit důvěry, že o žádný podvod nejde. V jednom z falešných videí se objevuje i moderátor DVTV Martin Veselovský, který si pochvaluje, jak sám Babišovu investiční platformu používá. Opět jde o deepfake, kterým se snaží kyberšmejdi vzbudit u lidí důvěru.
Už v předchozích letech se doslova roztrhl pytel s falešnými články, které imitovaly i vzhled zpravodajského portálu Novinky.cz. Podvodníci v nich taktéž vyzývali k investicím pod hlavičkou známých osobností a politiků, načež slibovali pohádkové zbohatnutí.
Falešní novináři opět v akci. Takhle důvěřivce oškubou
Na začátku peníze nechtějí
Aktuální vlna podvodných videí povyšuje prakticky na chlup stejný podvod na úplně novou úroveň. Po kliknutí na odkaz ve videu ale už podvod pokračuje úplně stejně, jako přes kopírák. Nejprve chtějí kyberšmejdi od důvěřivců kontaktní údaje, aby je mohli údajně zaregistrovat.
Aby důvěřivce kyberzločinci co nejvíce zmátli, nechtějí po něm v některých případech vyplňovat okamžitě čísla kreditních karet ani odesílat žádné peníze. Vše začíná registrací na dané platformě, načež má uživatele kontaktovat správce platformy. Teprve s jeho pomocí jsou pak z důvěřivců vylákány peníze. Nemusí je přitom kontaktovat pouze e-mailem, ale klidně i telefonicky.
Uživatelé by neměli v žádném případě své osobní informace do registračního formuláře vyplňovat. Pokud tak učiní, měli by se vyvarovat následné komunikace se správcem platformy a odesílání jakýchkoli finančních prostředků.
Zákeřné reklamy
V galerii níže naleznete ukázky dalších podvodných článků, které se v posledních měsících objevily na síti. Některé jsou zdařilejší, jiné kopírují pouze logo serveru Novinky.cz. Nejčastěji se podvodné články šíří jako reklama na sociálních sítích.
„Průběh útoku je prakticky vždy stejný. Útočníci se v reklamě snaží zaujmout nějakým bombastickým titulkem, který je však smyšlený. A je jedno, zda se bavíme o investování do technologických společností, či pikantnostech ze světa celebrit,“ varovali již dříve bezpečnostní experti antivirové společnosti Eset.
Podvodné články se samozřejmě nešíří pouze na Facebooku, podle Esetu kyberšmejdi zneužívají také reklamní systém Google AdSense. Podvodný článek je tak často distribuován prostřednictvím reklamního odkazu i na regulérních webech, jako je například YouTube.