Hlavní obsah

Falešný Babiš je k nezastavení. Obírá důvěřivce o peníze

Novinky.cz zachytily na sociálních sítích další vlnu podvodných videí, ve kterých předseda hnutí ANO Andrej Babiš vybízí uživatele k investicím. Ve skutečnosti jde ale o deepfake – tedy o podvodné video vytvořené umělou inteligencí. Uživatelé by na něj neměli v žádném případě reagovat.

Ukázka podvodných videí s Andrejem BabišemVideo: Novinky

Článek

Podvodné video kolovalo v posledních dnech jako reklama na sociální síti Facebook, kde jej zachytily také Novinky.cz. Na první pohled vypadá jako reportáž zpravodajského serveru iDnes, který s Babišem natočil rozhovor.

Falešný předseda hnutí ANO lidem tvrdí, že už při investici pár tisíc korun mohou měsíčně vydělávat statisíce. Nic z toho samozřejmě není pravda a předseda hnutí ANO nemá s tímto falešným projektem nic společného, žádná taková reportáž nebyla na iDnes nikdy publikována.

Pravidelní čtenáři si patrně vzpomenou, že podvody s falešným Babišem ve velkém kolovaly jako reklama na sociálních sítích už zkraje letošního roku. I když videa byla jiná, pohádka o investiční platformě zůstala u nově zachyceného videa stejná jako přes kopírák.

Podvodná reportáž, ve které falešný Babiš láká důvěřivce na investiceVideo: Novinky

Myslel si, že mu radí s investicí Babiš. Senior přišel o úspory

Bezpečnost

Reagovat na tato videa na sociálních sítích, či dokonce investovat jakékoliv peníze, by uživatelé v žádném případě neměli, jde totiž o jednoznačný podvod. Podvodníci se snaží využít důvěry, kterou Babiš u svých voličů má.

Podvodná videa, která Novinky.cz zachytily, vypadají poměrně zdařile. Jde o deepfake, kdy hlas i postavu Babiše vytvořila umělá inteligence (AI). Hlas a intonace se skutečně podobají předsedovi hnutí ANO stejně jako gestikulující postava na videu.

Pozornější uživatelé si ale mohou všimnout, že občas hlas nesedí s mimikou tváře během hovoru. I tak jde o jeden z nejzdařilejších podvodů, které se v poslední době objevily na sítích.

Podvodníci navíc častěji zobrazují tato podvodná videa prostřednictvím reklamy na mobilních telefonech. Snaží se využít toho, že obrazovka smartphonu je menší, tím pádem si na ní uživatelé drobných chyb nevšimnou tak snadno jako na velkém displeji u stolního počítače či notebooku.

Falešné články

Už v předchozích letech se doslova roztrhl pytel s falešnými články, které imitovaly i vzhled zpravodajského portálu Novinky.cz. Podvodníci v nich taktéž vyzývali k investicím pod hlavičkou známých osobností a politiků, načež slibovali pohádkové zbohatnutí.

Aktuální vlna podvodných videí povyšuje prakticky na chlup stejný podvod na úplně novou úroveň. Po kliknutí na odkaz ve videu ale už podvod pokračuje úplně stejně jako přes kopírák. Nejprve chtějí kyberšmejdi od důvěřivců kontaktní údaje, aby je mohli údajně zaregistrovat.

Šíří se jako mor a můžete skončit i bez peněz. Posvítili jsme si na falešná videa

Řetězák

Aby důvěřivce kyberzločinci co nejvíce zmátli, nechtějí po něm v některých případech vyplňovat okamžitě čísla kreditních karet ani odesílat žádné peníze. Vše začíná registrací na dané platformě, načež má uživatele kontaktovat správce platformy. Teprve s jeho pomocí jsou pak z lidí vylákány peníze. Nemusí je přitom kontaktovat pouze e-mailem, ale klidně i telefonicky.

Uživatelé by neměli v žádném případě své osobní informace do registračního formuláře vyplňovat. Pokud tak učiní, měli by se vyvarovat následné komunikace se správcem platformy a odesílání jakýchkoli finančních prostředků.

Foto: repro Facebook

Falešný Babiš slibuje lidem pohádkové zbohatnutí

Zákeřné reklamy

V galerii níže naleznete ukázky dalších podvodných článků, které se v posledních měsících objevily na síti. Některé jsou zdařilejší, jiné kopírují pouze logo serveru Novinky.cz. Nejčastěji se podvodné články šíří jako reklama na sociálních sítích.

„Průběh útoku je prakticky vždy stejný. Útočníci se v reklamě snaží zaujmout nějakým bombastickým titulkem, který je však smyšlený. A je jedno, zda se bavíme o investování do technologických společností či pikantnostech ze světa celebrit,“ varovali již dříve bezpečnostní experti antivirové společnosti Eset.

Podvodné články se samozřejmě nešíří pouze na Facebooku, podle Esetu kyberšmejdi zneužívají také reklamní systém Google AdSense. Podvodný článek je tak často distribuován prostřednictvím reklamního odkazu i na regulérních webech, jako je například YouTube.

Deepfake? Většina Čechů neví, o co jde

Internet a PC

Související články

Výběr článků

Načítám