Článek
Právě phishingové útoky se prostřednictvím sociálních sítí šíří nejčastěji. Počítačoví piráti se přitom chovají často podobně jako skuteční rybáři, připraví si nějakou návnadu – lákavé video, slevové kupóny či informace o nějakém neštěstí – a čekají, až se některý z uživatelů chytne jako ryba.
Na Facebooku jsou přitom podobné útoky nejčastější. Ze zmiňovaných 3,6 miliónu zachycených pokusů o návštěvu podvodných stránek jich plných 60 % bylo na Facebooku.
„Phishing na sociálních sítích je formou kyberkriminality, při které jsou z účtů odcizeny osobní údaje obětí. Podvodníci vytvoří kopii webové stránky sociální sítě, pokusí se na ni nalákat nic netušící oběti a donutit je, aby použili své osobní údaje – například jméno, heslo, číslo platební karty, PIN kód, a další,“ uvedla Nadežda Demidová, vedoucí analýz webového obsahu společnosti Kaspersky Lab.
Kyberzločinci neustále hledají nové metody, jak zasáhnout uživatele. Například nejnovějším trendem jsou nevyžádané e-maily vztahující se k evropskému nařízení o ochraně dat GDPR. Příklady zahrnují nabídky placených webových seminářů s cílem objasnit novou legislativu, nebo možnost instalace speciálního softwaru umožňujícího přístup k on-line zdrojům, který zajistí dodržování souladu s novými pravidly.
Věnovat pozornost on-line aktivitám
„Neustálý nárůst phishingových útoků, zaměřených jak na sociální sítě, tak na finanční organizace, nám ukazuje, že uživatelé musí věnovat větší pozornost svým on-line aktivitám,“ prohlásila Demidová.
Podle ní navzdory nedávným globálním skandálům lidé stále klikají na nebezpečné odkazy a umožňují tak neznámým aplikacím přístup k jejich osobním údajům. „Kvůli tomuto nedostatku bdělosti uživatelů se ztrácejí údaje z obrovského počtu účtů. To může vést k destruktivním útokům a pro kyberzločince znamenat nevysychající zdroj finančních prostředků,” dodala bezpečnostní expertka.