Hlavní obsah

Donášeli pro FBI, prozradit to mohli až po 11 letech

Americký Federální úřad pro vyšetřování (FBI) nařizoval internetovým a telekomunikačním firmám, aby mu předávaly data o zákaznících, včetně navštívených stránek nebo informací o on-line nákupech, a držely to v tajnosti. Vyplývá to podle agentury Reuters z nedávného rozhodnutí soudu, který po jedenáctileté soudní bitvě poprvé umožnil zveřejnění závazku mlčenlivosti pro jednu firmu.

Foto: koláž Novinky.cz

Ilustrační foto

Článek

FBI každoročně vydá desítky tisíc takových příkazů, a nepotřebuje k tomu svolení soudu. Tento nástroj má k dispozici již od 70. let minulého století a hojně jej začala využívat po teroristických atentátech z 11. září 2001. Příkaz je téměř vždy doprovázen závazkem mlčenlivosti.

Nicholas Merrill, zakladatel společnosti Calyx Internet Access, dostal takový příkaz v roce 2004 a odmítl se mu podřídit. Rozhodnutí soudu je podle něj významné, neboť americká "veřejnost si zaslouží vědět, jak vláda neoprávněně shromažďuje informace o Američanech, kteří nejsou ani podezřelí z nějakého zločinu".

„FBI po více než desetiletí požadovala velice citlivé osobní informace o soukromých osobách – stačilo jí dát příkaz internetovým firmám, jako je ta moje," řekl Merrill.

Technologické firmy a ochránci lidských práv ale dlouho kritizují fakt, že příkaz k poskytnutí dat je doprovázen závazkem mlčenlivosti, což podle nich umožňuje vládě netransparentně špehovat informace o uživatelích internetu bez schválení soudem.

Výběr článků

Načítám