Článek
„Na celém světě pozorujeme v posledních pěti měsících nárůst phishingu o 24 procent. V České republice pak Avast zablokoval každý měsíc v průměru 7400 škodlivých URL adres na 100 tisíc obyvatel,“ vysvětlil bezpečnostní expert Avastu Alexej Savčin.
Vůbec nejrozšířenější jsou podvodné zprávy zasílané přes e-mail (82 %), následují pak phishingové webové stránky (25 %) a SMS zprávy (22 %). Výjimkou nicméně nejsou ani telefonáty (16 %).
Nákupy na internetu? S podvodnými weby se před Vánocemi roztrhl pytel
Průzkum ukázal, že nejčastěji se setkávají s phishingem tuzemští uživatelé ve věku od 25 do 34 let. Zatímco e-mailovému phishingu podlehnou spíše ženy (v 70 % případů, muži ve 46 %), phishingové webové stránky oklamou především muže (ve 32 % případů, ženy v 11 %).
„Phishing je stále jednou z nejčastějších hrozeb, se kterými se lidé mohou setkat, je proto dobře, že uživatelé jsou vůči ní obezřetnější a útoky sami hlásí příslušným autoritám. Jen tak mohou jejich šíření omezit nebo zabránit tomu, aby jim podlehl někdo další,“ konstatoval Savčin.
Nejzneužívanější značky
Kyberbezpečnostní společnost Check Point již dříve uvedla, že při phishingových útocích se hackeři vůbec nejčastěji vydávají za pracovníky Microsoftu (29 % zachycených podvodů). Druhá příčka patří dopravní společnosti Amazon (13 %) a třetí pak DHL (9 %). Žebříček všech značek, které hackeři zneužívají nejčastěji, naleznete na konci článku.
Podvodníci oprášili starý trik, jak dostat z lidí peníze
„Kyberzločinci se snaží neustále vylepšovat své techniky a zefektivnit krádeže osobních údajů. K tomu často využívají zprávy napodobující známé značky. Letos poprvé se sociální média stala jednou ze tří nejčastěji zneužívaných kategorií, což souvisí i s nárůstem online komunikace v důsledku koronavirové pandemie,“ prohlásil Peter Kovalčík, Regional Director, bezpečnostní expert v Check Pointu.
Zdůraznil, že jednotlivé značky mohou v boji s napodobováním bohužel udělat jen velmi málo. „Uživatelé by měli věnovat pozornost překlepům, názvu domén, špatným datům nebo jiným podezřelým detailům. Vždy také doporučujeme nakládat se svými osobními údaji velmi obezřetně a vždy si dvakrát rozmyslet, než otevřete přílohu e-mailu nebo kliknete na nějaký odkaz,“ konstatoval Kovalčík.
„Zejména pokud se jedná o e-maily od společností Amazon, Microsoft nebo DHL, kde hrozí největší riziko falešných zpráv. Aktuálně je potřeba dávat také pozor na podvodné zprávy napodobující sociální média, jako jsou Facebook nebo WhatsApp,“ doplnil bezpečnostní expert.
Nejčastěji napodobované značky v phishingových podvodech ve 3. čtvrtletí 2021 | |
---|---|
1. | Microsoft (29 % všech phishingových podvodů napodobujících známé značky) |
2. | Amazon (13 %) |
3. | DHL (9 %) |
4. | Bestbuy (8 %) |
5. | Google (6 %) |
6. | WhatsApp (3 %) |
7. | Netflix (2,6 %) |
8. | LinkedIn (2,5 %) |
9. | PayPal (2,3 %) |
10. | Facebook (2,2 %) |
Co je phishing?
Internetoví podvodníci často rozesílají e-maily, které vyvolávají dojem, že pocházejí od důvěryhodné firmy, banky, úřadu nebo webové stránky.
Pomocí těchto zpráv se útočníci snaží vylákat citlivé informace, které se týkají například bankovních kont. Tato data následně využívají k odčerpání financí z účtu postiženého.