Článek
„Oslavujeme naše 46. výročí a rozdáváme dárkový poukaz 2500 Kč každému!“ lákají podvodníci prostřednictvím smyšlených nabídek.
Do soutěže se přitom podle nich zařadí každý, kdo zodpoví několik jednoduchých otázek a soutěžní výzvu odešle dalším 20 známým prostřednictvím WhatsAppu, případně ji nasdílí na svou zeď na Facebooku.
Vrátíme vám peníze, tvrdí podvodníci
Lidé podvodné zprávy rozesílají sami
A podle ohlasů uživatelů jim důvěřivci skutečně sedají na lep, nabídku rozesílají často lidé svým známým s vidinou toho, že by mohli skutečně získat poukaz zadarmo. Právě proto se podvodné zprávy v poslední době tak hojně šíří prostřednictvím komunikačních programů i sociálních sítí.
Problém nastane poté, co důvěřivci otevřou údajné výherní stránky. Ty je totiž přesměrují na podvodný web, na kterém je nutné vyplnit řadu osobních údajů. A právě na to počítačoví piráti čekají.
Uživatelé jim totiž naservírují svoje citlivá data, která mají na černém trhu cenu zlata, jako na podnosu. S jejich využitím mohou kyberzločinci snadněji cílit na konkrétní uživatele další útoky, aby z nich vylákali peníze, případně jejich identitu ve světě jedniček a nul zneužili.
Na klienty českých bank útočí hackeři ve velkém
Zkoušejí to i s botami
Lidl se již od celé „soutěže“ distancoval. „Vážení zákazníci, na internetu a v aplikaci Whatsapp opět koluje podvodná výzva, na kterou neklikejte. Nejedná se o naši kampaň,“ upozornili v podělí pracovníci Lidlu na Facebooku.
Uživatelé by neměli na podobné výzvy reagovat. A je úplně jedno, zda jde o poukazy, značkové boty nebo cokoliv jiného. V minulosti totiž stejný trik zkoušeli internetoví podvodníci pod hlavičkou společnosti Adidas.